Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, August 16, 2013


DISEBABKAN 5 RINGGIT....KEK DITARIK BALIK!

Bila teringat balik kisah 5 ringgit ni, malu pun ada...nak tergelak pun ada..menyesal pun ada...rasa bodoh pun ada...semua ada lah kiranya..


Citernya macam ni, dah lama berlaku dalam tahun 2006 rasanya..Kami supply kek coklat ni ke satu stesen minyak terkemuka..:). Masa tu baru berapa bulan berbisnes, dan sale di kedai ni agak memberangsangkan.

Semasa saya nak collect payment di stesen tersebut yang mana merupakan bulan ke 3 rasanya supply di situ. Staff di situ bagi cek kepada saya. Cek untuk payment bulan sebelumnya. Ok lah, saya pun happy lah..ye lah, dapat payment memang happy...Balik, terus singgah bank untuk bank in cek.

 Beberapa hari selepas tu, officer bank call..dia kata rupanya cek saya tu salah nama. Nama yang ditulis di cek adalah nama Anis Chocolate Moist Cake.Mana ada akaun atas nama tu..Adus, itu kes pertama saya,customer saya salah letak nama.Lepas tu pulak, kata officer tu, duit saya sebanyak 5 ringgit telah ditolak dari akaun saya.

 Hu hu huuu...

 Bukan salah saya kan? Diorang yang salah tulis, duit saya pulak kena tolak..Ini mana adil!...Konon-konon nak jadi heroin lah, saya pegi stesen tersebut dan jumpa stafnya. Saya terangkan dengan elok apa yang terjadi. Diorang cuma perlu isu cek baru untuk saya. Itu memang tak ada masalah.

 Masalah datang selepas tu!!!....

 Saya pun ceritakan pasal duit 5 ringgit saya di tolak dari akaun saya pada staf di situ...Jadi, saya kata pada staf di situ, saya nak claim balik lah...Masa tu pikir, diorang patut bertanggungjawab sebab diorang yang salah tulis. 5 ringgit tuuuuuu.....banyak tau nilainya pada saya masa tu...huhu..

 Jadi, stafnya pun kata..ok tunggu jap, saya masuk tanya boss saya dulu..Nak tau apa terjadi bila dia keluar?..

 Dengan nada yang rasa bersalah dan kesian pada saya, stafnya bagitau, bosnya kata.....akak boleh bungkus semua kek akak ni dan bawak balik!.. Bos saya dah tak bagi akak supply ke sini lagi...Bossnya sudah marah rupanya!!...Uwaaaaa.....

 Nasi sudah menjadi bubur rupanya....Menangis air mata darah pun tiada gunanya lagi..huhuhu...Sejak itu saya dah tak dapat supply ke situ lagi...Tempat yang salenya agak tinggi..Customer sangat ramai di stesen tersebut. Tapi nak buat macamana...Akibat bodoh sombong diri sendiri....

 Selepas beberapa lama, saya dah boleh terima dengan apa yang berlaku...Macamana lah masa tu boleh pikir nak mintak claim balik 5 ringgit tu ye...Nape lah bodoh sangat..napelah lurus bendul sangat...5 ringgit je pun?....Tak bersyukur langsung masa tu, dapat payment pun dah kira bagus patutnya...ada tempat berbulan tak dapat payment...kan kann..

 Mungkin masa saya mintak claim tu dia rasa ego dia tercalar...Mungkin dia fikir takkan pasal 5 ringgit pun nak berkira...dapat tumpang menjual di stesennya pun dah kira beruntung sangat.Patutnya appreciate lah..5 ringgit tu buat-buat tak nampak je lah patutnya...ayoooo....nape lah saya buat kerja bodoh ni dulu...

 Sejak tu, walaupun ada jugak jadi kes macam ni kat tempat lain,saya langsung tak argue lagi dah...dan, apa yang boleh dipelajari dari kes ini ialah, akibat tak bersyukur lah tu...dan akibat tak respect orang...Itulah harga yang perlu dibayar, disebabkan nak 5 ringgit (bila ingat balik, macam tak logic saya mintak 5 ringgit tu..betul-betul tak logic..tapi ini memang kisah benar, bermakna 5 ringgit sangat berharga dan bermakna untuk diri saya pada ketika itu)...Disebabkan 5 ringgit, habis lahhh... kek ditarik balik dari situ selama-lamanyaa!!...(Padan muka aku)

 Pesanan penaja dari kami, bila kita diterima di mana-mana tempat yang sanggup memberi ruang mereka untuk TOLONG jual produk kita, ikut sajalah syarat mereka...tak perlu bising-bising atau argue atau voice out...it's their place anyway...Suka hati mak bapak dia lah nak buat apa pun....Kita terima je lah...Lepas kejadian tu, kami sentiasa rasa sedar diri bahawa kami cuma menumpang.....Menumpang di tepian lukut sahaja....

~Salam Sayang~

 

0 comments:

Post a Comment