Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, December 8, 2014

SATU PERKARA DALAM SATU MASA


Saya ada satu rahsia. 
Rahsia tentang minda kita. Tapi please ya, saya bukan pakar atau pandai. Saya pun dapat dari membaca. Mungkin tak betul, anda kajilah sendiri ok. 

Berbalik pada rahsia tadi. Kalau kita faham, insyaAllah kita tak akan rasa risau lagi...

Ok.
Ada satu law. Law ini mengatakan, minda kita tak boleh fikir 2 perkara pada satu masa yang sama. 

Jangan percaya. Tapi try buat macam ni. Pejamkan mata anda. Fikirkan dan bayangkan tentang anda mengerjakan Umrah dan fikirkan juga perkara yang anda nak buat esok. (Go ahead, try it).

Perasan tak? Kita hanya boleh fokus satu perkara dalam masa yang sama. Bila nak fikir yang lain, delete yang pertama, barulah masuk wayang yang kedua. Betul betul? 

Pointnya sekarang, bagaimana dengan sifat minda kita ini kita dapat kurangkan rasa kerisauan?

Ada satu cerita. Al kisahnya ada seorang ibu ini yang risaukan keselamatan anaknya. Anaknya menjadi tentera. Ibu ini sering teringatkan anaknya. Selamatkah dia? Dimanakah dia? Adakah sesuatu yang terjadi padanya? Atau dia dah terbunuh?

Tapi tak lama kemudian, dia dilihat kembali tenang dan gembira. Wahhh!..Macamana dia buat ye? 

Katanya, dia buatkan diri dia sibuk. Pertama, dia berhentikan pembantu rumah. Dia sibukkan diri mengemas, memasak, membasuh dan sebagainya...

Mulanya ok. Tapi..lama-kelamaan dia terfikir semula tentang anaknya terutama semasa dia basuh pinggan dan mengemas katil. 

Ohhhh??..

Ya lah kan...masa tu minda buat kerja dah auto pilot. Tak perlu guna minda lagi, tangan jalan je buat kerja. Jadi minda kosong masa tu. Mulalah terfikirkan tentang anak...

Tak boleh jadi ni katanya. 

Dia pun ambil keputusan untuk bekerja. Katanya, dia perlu buat sesuatu untuk sibukkan mental dan fizikal setiap waktu. 

Dia mula bekerja di bahagian jualan. Dan dia berjaya melupakan kerisauannya.

Ye lah, pelanggan sentiasa bertanya tentang harga, tentang saiz, tentang warna dan sebagainya sehingga dia tak sempat fokuskan minda dia kepada perkara yang lain. 

Bila malam pula, dia juga tak sempat fikir yang lain kerana terlalu cepat dirinya atau mindanya mencapai 'unconsciuos'. 

Maksudnya? 

Dengan badan dan kaki yang keletihan bekerja, dia cepat mengantuk. Jadi, tak berapa saat dah unconscious. Dah tak sedar. Dah tak sempat lagi nak risaukan apa-apa...
Makin lama emosi risau itu akan hilang...

Nampak sesuatu? 

Nampak tak powernya minda kita? Nampak tak bagaimana sifat minda kita itu kita dapat gunakan untuk mencapai kejayaan hidup kita? 

Ok ya jutawan. Semoga perkongsian saya hari ini dapat membantu anda semua dalam mencapai matlamat hidup anda. Salam kaya dan berjaya. 

Indahnya hidup dengan istighfar, berselawat, bersyukur & bersedekah..

0 comments:

Post a Comment