Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, January 19, 2015

ORANG YANG TENANG SELALU MENANG

Bukan mudah untuk mencapai ketenangan hidup. 


Tetapi salah satu cara yang mungkin boleh dipraktis ialah melalui percakapan kita. 



Perhatikan perkataan dan tone yang kita gunakan. 
Jika kita suka menggunakan perkataan berunsur panik, kita akan jadi orang yang mudah 'nervous'. 



Tone jugak main peranan. Bayangkan seumur hidup kita suka gunakan tone yang tinggi bila bercakap. Itu akan menjadikan kita orang yang tidak tenang. 

Untuk tenang, gunakanlah perkataan yang menenangkan fikiran. Saya pernah berjumpa dengan seseorang yang begitu bahagia dan saya lihat dia begitu tenang. Dan saya dapati, tone yang digunakan sangat rendah. 

Selain tone, untuk tenang selalulah membuat visualization. Waktu ini duduk bersendirian, jangan bercakap, jangan membaca atau menulis. Cuba untuk tidak berfikir apa-apa. Hanya ingat Allah dan komunikasi dengan Allah.

Bayangkan keindahan alam, atau bayangkan bunyi air sungai yang mengalir..atau bunyi kicauan burung...sambil bersyukur kepada Allah..

Dan satu lagi idea untuk tenang, sebelum tidur bacalah doa yang mendayu-dayu, yang meruntun jiwa..atau membaca artikel yang indah-indah dan menenangkan. Lebih baik lagi boleh dengar bacaan quran yang berlagu-lagu..dan terus membawa kita ke alam mimpi..

Orang yang tenang insyaallah akan dapat menjana idea lebih bagus dan dapat fokus dalam apa saja yang dilakukan. 

Orang yang tenang akan menang!..

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua. Dan semoga anda semua mendapat ketenangan dan kebahagiaan yang didambakan. 

Indahnya hidup dengan istighfar, berselawat, bersyukur dan bersedekah...

0 comments:

Post a Comment