Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, January 15, 2013

Customer oh customer..

"Macam mana akak dan abang handle customer yang suka mintak kurangkan harga ye?"

 Itu soalan sepasang suami isteri, Mohd Firdaus dan Siti Zulina dari Kuantan semalam. Mereka ini dari Mawar Chocolate Moist Cake pakar dalam bisnes bakery yang telah beroperasi selama 16 tahun di Kuantan. 

Jawapannya senang...ala,buat-buat tak tahu je..perkara ni adalah sangat biasa untuk orang yang berniaga. Tak kira bisnes apa pun,jual baju ke,jual karipap ke,jual carpet ke..pasti ada customer yang nak mintak kurang..biasalah tu,bukan berbisnes namanya kalau tak jumpa dengan customer macam tu kan? Itu sangat basic dan kita dah sepatutnya bersedia dari awal lagi..

Yang penting,kalau kita dah set harga kita..hanya kita yang tahu nilai product kita..Kalau kita rasa produk kita harganya sangat berpatutan dengan nilainya,maka stick to that price..tak perlu nak tunduk sangat dengan permintaan yang kadang-kadang mereka ni tak tahu nak value produk kita..Kadang-kadang orang macam ni,biar dia buat sendiri je Firdaus n Zulina..bagi je resepi tu kat diorang..hehe cer try kalau berani..

Diorang tak tahu,orang bisnes makanan ni ada macam-macam..Ada yang buat cincai-cincai je..tak kisah sedap ke tak..asal boleh jual je,jenis yang nak cepat kaya,end up tak kayo-kayo jugak.Tapi untuk kita yang buat dengan ikhlas,betul-betul nak bagi orang puas makan..buat dengan penuh kasih sayang..(Kami di Anis CMC selalu berpesan pada semua pekerja kami untuk buat kek ni dalam keadaan tenang dan kena ada rasa kasih sayang terhadap kek tu..tak boleh buat kek kalau dalam keadaan mood tak elok dan marah-marah.Kami bagitau mereka,kalau diorang buat dalam keadaan marah dan tak ada mood, kek sedap macam mana pun customer tak akan rasa sedap..tapi kalau buat dengan ikhlas dan ada rasa kasih sayang,pasti customer akan rasa kek kita sangat sedap..Kalau customer rasa sangat sedap,sale bertambah, pekerja semua juga yang untung sebab diorang mendapat profit sharing sebulan sekali..) dan kita ni kalau ada 1 komplen pasal kurang sana sini pun..kita dah tak sedap hati, dah tak boleh tidur malam,betul tak? 

Lagi satu kan,kami ni apa saja yang nak buat mesti ingat WHAT U GIVE U GET BACK..Jadi bila beli barang,kami akan menjadi pembeli yang sangat menyenangkan kepada penjual..(Bukan nak cakap besar yer..just to share..hope can help u..).Selepas betul-betul faham words what u give u get back tu, kami menjadi pembeli yang tak cerewet..tak ada bargain2 nyer lah..tapi tengok barang lah kan..barang makan,barang yang dijual oleh orang-orang susah ke..tak payah lah nak mintak kurang..lebih baik kalau dapat bagi extra lagi..keep the change ke.Apalah salahnya kalau sekali sekala kita bayar lebih pun,kita mengkayakan atau meningkatkan ekonomi bangsa kita jugak,kan?Lebih-lebih lagi untuk customer-customer yang ber Uwang lah yer..Teringat pulak kami pun pernah jugak ada customer macam ni.Pernah sekali tu kan, ada seorang customer datang dengan BMW 5 series..kita pun layan kaw-kaw lah kan..tapi tup tup dah la beli 2 @ 3 kek je..takpelah tu,tapi mintak kurang pun kaw-kaw jugak..kek rm 4 pun nak mintak kurang ke wahai si kaya? Jangan la kita buat macam ni dik oi,buat malu keturunan kita je..betul tau, jatuh standard org yg pakai 5 series jugak..yang datang dengan kereta 'kanc' pun tak pernah mintak kurang..huh huh...

Kita sebagai penjual sangat-sangat happy kalau dapat customer yang memudahkan kita kan..kalau dapat customer yang pemurah lagi best.Lagi satu kan,kita tak payah la nak fussy-fussy sangat..kesian kat orang kalau kita ni fussy sangat..kalau kita terpaksa deal dengan orang macam tu,tahu pulak sakit hati,kan? Orang macam ni selalu tak ingat,kalau kita cerewet dgn penjual,satu hari nanti pasti kita akan dapat customer yang cerewet jugak..

Jadi,kalau nak dapat customer yang baik2..kita pun kenalah jadi customer yang baik untuk orang lain..Kalau kita tak suka orang mintak kurang harga produk kita..Kita pun janganlah cerewet sangat bila berurusan dengan orang lain....Ini untuk peringatan kami sebenarnya..Firdaus dan Zulina ni nampak sangat ikhlas..Mesti baik orangnya..patutlah bisnes Mawar Chocolate Moist Cake pun dah huru hara!..

Harapan kami untuk adik berdua,kita sama-sama menjual chocolate cake di Kuantan..bersaing dengan partner kami Kak Zaliza,tapi kita bersainglah secara sihat..kita samakan harga supaya kita masing-masing tak jadi selfish nanti..masing-masing nak ingat untung jer.jangan kita menjatuhkan bisnes satu sama lain.Kalau u all tak buat, sama jer..mungkin orang lain yg buat..tapi lebih baiklah u all sebab akak dah kenal dan confirm orangnya baik..(Semalam Kak Iza citer,ada satu tempat tu yang mmg ada dua2 kek kita ni..masa K Iza dtg, kek Mawar ni dah berterabur,dia lah yang tolong susunkan...kesian katanya,apa rasanya kalau kek kami dibuat macam tu katanya?).

Salam kasih sayang dari kami, Anis CMC.

0 comments:

Post a Comment