Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, January 11, 2013

Rich People,Poor People..

ORANG KAYA, ORANG MISKIN (1)

Kenapa ya ada orang senang jadi kaya, macam ada MIDAS TOUCH atau sentuhan emas? Buat bisnes apa pun dia pasti berjaya..Tetapi ada orang struggle untuk jadi kaya..bekerja siang malam pagi petang tapi tetap tak kaya-kaya atau lebih teruk jatuh miskin?

Analoginya..
Di dalam satu Seminar,contohnya Seminar BERANI 2013,terdapat 2 orang yang duduk bersebelahan dalam dewan yang sangat besar di Wisma MCA. Mereka belajar dari guru yang sama,strategi yang sama,teknik yang sama,tetapi seorang yang menggunakan strategi tersebut berjaya dengan mudahnya tetapi kawan di sebelahnya tetap menggunakan strategi yang sama tetapi tidak berjaya.Lebih teruk lagi jika sama-sama dari bidang yang sama tetapi bukan kedua-duanya yang berjaya.

Ada juga kes orang yang kaya,jatuh dalam bisnes berkali-kali tetapi bangkit lagi dan berjaya lagi.Kenapa pula? Ini terjadi kerana mereka hanya kehilangan wang atau kekayaan tetapi mereka tidak hilang kuasa pemikiran yang mereka ada iaitu kuasa minda jutawan.Segala-galanya sebenarnya terletak di MINDA.

Kenapa semua ini berlaku? 
Kenapa kita tidak mempunyai kuasa minda jutawan?

1. Mind set-pengaruh zaman kanak-kanak
Perkara pertama yang menjadikan kita tidak mempunyai kuasa minda jutawan ialah pengaruh pengalaman zaman kanak-kanak kita yang akhirnya menjadi MIND SET kita.

Kata-kata ini atau salah sangka ini kita pernah dengar semasa zaman kanak-kanak tentang wang,kekayaan,orang kaya dan lain-lain. Inilah yang mempengaruhi minda kita dari kita kecil sehingga kita dewasa.Jika kita tak reprogramkan semula salah sangka ini,sampai bila pun kita tidak akan mempunyai kuasa minda jutawan..atau kita tidak layak untuk jadi jutawan (atau sekurang-kurangnya untuk jadi kaya..).

-Duitlah punca segala kejahatan, 
-Orang kaya selalunya tamak.
-Duit dan kekayaan tidak boleh membeli kebahagiaan
-Orang kaya semakin kaya,Orang miskin semakin miskin.
-Cukuplah dengan apa yang ada..tak perlu tamak-tamak..
-Kita tak mampu..
-Ingat aku tanam pokok duit ke?
-Ingat emak kau ni cop duit ke?
-Dia kaya kerana menipu orang
-Dia kaya kerana jual benda-benda yang haram
-Dia kaya kerana baik dengan Menteri..
-Orang kaya ini selalunya menekan orang miskin.
-Cepat sangat kaya,nanti cepat jatuh
-Kaya membuat orang lupa diri,jauh dari Allah..

Kata-kata yang kita dengar tentang duit dan kekayaan ini disogokkan kepada kita sejak kita kecil lagi..Secara tak sedar,.inilah program yang di masukkan ke dalam subconscious mind kita sejak dari kecil.Disebabkan kita telah mendengar kata-kata ini berkali-kali,dan subconcsious mind kita pulak mempercayainya atau menerimanya,maka ia akan menjadi satu program ataupun MIND SET.

Contohnya, ada juga yang tidak ada masalah untuk kaya dan berjaya..tetapi masalahnya ialah menyimpannya..Maksudnya,dia dapat banyak projek juta-juta,senang untuk menjadi kaya..tetapi dia tak pandai untuk menguruskan kekayaannya,end up dia akan buat berbagai pelaburan yang entah apa-apa..Akhirnya,juta-juta itu hilang sekelip mata..Pernah jumpa kan orang seperti itu?..

Mungkin selama ini kita yang mempunyai pengalaman seperti ini akan menyalahkan itulah,menyalahkan inilah..tetapi sekarang,cubalah kaji tentang sepanjang hidup kita..apakah kepercayaan kita terhadap kekayaan? Entah-entah ibu kita pernah menyebut kata yang tak elok tentang kekayaan..seperti sorang kaya itu penipu..Lama-kelamaan, kata-kata ini akan masuk ke subconscious mind, dan seterusnya menjadi satu kepercayaan(belief) kepada kita bahawa orang-orang kaya ni semuanya adalah penipu dan ini adalah sesuatu yang tak baik.Disebabkan dia tak nak jadi orang yang tak baik dalam kehidupannya, secara subconcsiously,dia tidak boleh menjadi KAYA kerana orang kaya itu penipu.Ini bermaksud, kepercayaannya tentang wang adalah tidak selari tentang apa yang difikirkan..

Satu lagi contoh yang lebih mudah ialah apabila kata-kata seperti "Cepat kaya,cepat jatuh..".Akhirnya,orang yang mempercayai kata-kata ini sejak sekian lama...bila berbisnes,dia akan cepat naik tetapi dia juga akan cepat jatuh.Kenapa?Kerana dia tak sedar itulah kepercayaan yang dipegang sepanjang hayatnya..Jadi,bila dia dah percaya kata-kata ini, dia pun dengan sendirinya akan cepat menjadi kaya dan cepat juga jatuh!..

Dari pengalaman saya pula,apabila melihat rumah-rumah yang besar-besar dan kekayaan orang lain,selalu yang membuatkan saya tertanya-tanya ialah..."Bisnes apa yang mereka buat ni sehingga dapat membeli rumah di kawasan perumahan elit ini? Tak mungkin mereka ni bekerja makan gaji sahaja,mesti mereka ada bisnes ni.."Setiap kali ternampak rumah-rumah banglo ini,itulah yang saya fikirkan..Ini lah yang dikatakan MIND SET.Mind set yang tercipta untuk saya ketika itu ialah bisnes sahaja yang akan membuatkan seseorang itu kaya.Rupanya,bila semuanya telah diprogramkan,Allah akan membawa kita dengan automatiknya ke jalan yang kita ingin lalui..

Bila saya dah faham tentang sunconscious mind ini, patutlah kenapa saya sentiasa rasa nak resign dan membuat bisnes? Rupanya subconcsious mind saya dah bagitau saya rupanya, kau kena berhenti kerja dan membuat bisnes untuk menjadi kaya (maafkan saya,,).

NAK RESIGN?

Sebenarnya point pengaruh zaman kanak-kanak yang masuk dalam subconscious mind ini boleh dijadikan point untuk yang sedang dalam perkiraan untuk berhenti kerja..

Apa yang saya boleh bantu anda ialah...cuba kaji semula apakah kata-kata yang selalu dikeluarkan oleh anda mengenai pekerjaan dan juga mengenai bisnes.Yang mana satu yang mendominasikan pemikiran anda? Jika kata-kata anda bias untuk bekerja,ataupun anda mempunyai buruk sangka tentang bisnes,contohnya..ibu anda pernah mengatakan bisnes perlukan modal yang besar..kalau tak ada modal yang besar,kau jangan mimpilah nak berjaya.Maka anda tidak boleh berhenti kerja lagi sehingga anda benar-benar menukar pandangan anda terhadap bisnes.Contoh untuk kes ini, anda perlu mencari bukti bagi menunjukkan benar2 bisnes tidak perlukan modal yang besar,malah pasti berjumpa dengan orang yang mengatakan bisnes sebenarnya tidak perlukan modal.Bisnes perlukan MINDA.

 Contohnya jika kita percaya bahawa bisnes adalah tidak secured incomenya..tetapi bekerja lebih secured kerana dapat gaji setiap bulan..Maka anda perlu tukar kepercayaan itu ataupun dinamakan REPROGRAMMING!!...Progr amkan semula minda anda barulah anda boleh resign dan berbisnes dengan tenang!..Jika anda berhenti kerja tetapi tidak programkan minda anda,dan anda masih mempercayai mitos-mitos lama ini..ditakuti apa saja yang anda buat selepas berhenti kerja sia-sia belaka..duit simpanan anda akan habis,akhirnya kemungkinan besar anda akan mencari kerja semuala..



















2.Financial Blueprint (old ways of thinking)-tidak di set untuk berjaya
3. Tak allign..
4. tiada kekuatan dalaman-tidak boleh urus wang yg byk


0 comments:

Post a Comment