Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, June 20, 2013

GOOD BYE MINDA RAGU-RAGU!!...

GOOD BYE MINDA RAGU-RAGU!!...

Setiap kali buat sharing, pasti ada yang bertanya soalan ini...Macamana nak buat kalau saya nak buat bisnes tapi saya tak boleh nak bukak suara nak menjual? Saya rasa ada ke orang nak beli ni? Diorang nak ke apa yang saya jual ni? Yang kelakar pulak, ada jugak yang bercerita, dulu masa saya kerja, saya boleh close deal  RM18 ribu sehari..tapi sekarang saya nak jual biskut pun saya tak mampu.Kenapa ya?

Yang saya nampak, tak lain tak bukan ialah...Tak ada keyakinan diri!..Tak konfiden yang dia boleh menjual.Sentiasa sabotaj diri sendiri, rasa macam siapalah kita nak menjual ni..diorang suka ke tak ye?
Kenapa pikir macam tu ye? U tak konfiden ye? Sebenarnya kan, u kenalah letak nilai yang tinggi untuk diri u sendiri..Anggap diri kita ni sangat bernilai dan berharga..Kita bukan macam orang lain yang jual apa saja..Kita jual barang yang bernilai! Sama juga dengan diri kita yang bernilai! Dulu saya selalu pikir, kalau orang tak beli pun tak apa..mesti dia tak ada duit, kalau ada duit sure dia beli. :)

Pasal apa nak pikir macam tu kalau kita konfiden yang kita ni bukan jenis orang yang suka menipu orang? Kita bukan nak kaut untung je, kita cuma nak share tentang kebaikan produk tersebut..Apa niat kita berbisnes? Itu yang penting..baru konfiden! Ingat pulak, dulu..masa saya jual produk Hai-O, ramai rakan niaga saya tak konfiden...takut nak approach kawan-kawannya..Saya selalu ingatkan, nak takut apa? Kita bukan nak jual barang cikai-cikai.

Bila saya tukar jual produk lain pulak, bila nak approach kawan saya kan...biasa lah, diorang akan kata, ni jual apa pulak sekarang ni? Apa saya jawab? Apa pun, produk yang saya jual, semuanya barang-barang yang berkualiti..barang yang terbaik, tak ada barang yang tah apa-apa yang saya jual..Dan, semua barang yang saya jual MESTI saya pakai, dah experience sendiri keberkesanannya.Dan yang best, semua barang yang saya jual dulu, tak ada yang komplen-komplen..Semua buyer saya dulu suka apa yang saya jual!..

Maksudnya, selain konfiden dengan diri kita,kita kena konfiden dengan produk kita juga..Kenapa kita tak konfiden dengan produk kita? Sedangkan kita tahu yang kita buat tu dah terbaik? Kita gunakan bahan yang berkualiti, kita gunakan bahan yang HALAL, kita dah rasa sendiri yang biskut kita sedap..Orang di sekeliling kita, pasangan, anak-anak, kawan-kawan ofis semua dah rasa dan kata sedap...Jadi kenapa nak takut lagi?

Orang yang ada rasa ragu-ragu, takut-takut..risau-risau...Mindanya adalah jenis minda yang tak kreatif! Jenis yang nak berangan atau berimaginasi pun takut!.Dia tak pernah gunakan minda dia. Minda dia dibiarkan tidak berfungsi.Jadi, dia tak mampu membawa apa yang ada di minda dia ke alam realiti!

Sebab, kalau nak berjaya, kita perlu ada keyakinan yang sangat tinggi dengan kebolehan kita sendiri untuk merealisasikan apa saja yang selalu kita impikan di dalam kepala hotak kita!..Minda yang ragu-ragu bukan minda yang membina!..Tak ada seorang pun yang berjaya ragu-ragu dengan dirinya..Semuanya yakin dengan kebolehan diri!

Saya dulu, kalau ikutkan..ramai yang kata tak boleh berjaya kalau buat kek coklat saja..Kena buat semua jenis kek..baru boleh berjaya!..Tapi, saya rasa sangat konfiden yang buat kek coklat saja dah boleh buat saya berjaya! Masa tu saya dah main minda saya...Saya selalu membayangkan bisnes kek coklat saya ni berkembang ke seluruh negara. Saya membayangkan di mana saja ada kek coklat saya..Alhamdulillah, itulah yang terjadi sekarang ini..Syukur...

Kalau u all masih nak teruskan minda ragu-ragu tu, teruskanlah...Pasti ada yang akan ambil idea u all, dan dia terus bertindak, tengoklah tak lama lagi...U all akan terkebil-kebil tengok produk yang u nak jual tu atau konsep yang u nak buat tu..dah ada orang lain yang buat!..Dan, orang tu dah semakin kaya dan berjaya!..Nak ke jadi macam tu? Lu pikir lah sendiri....

Oppsss...Ni rahsia ye...untuk kita-kita je ya..Selama saya sharing-sharing ni, saya dah jumpa ramai orang, macam-macam jenis orang...saya tengok kan, ramai yang ada minda ragu-ragu ni..Terlampau ramai!!..Kalau kita yang tak ragu-ragu ni speed lebih sikit daripada diorang ni...InsyaAllah, kita boleh cepat berada di atas!..Nak tak nak je..Paham ke paham?

WALLAHU'ALAM

ALLAH MAHA PEMBERI PETUNJUK (YA HADI)
Membaca nama ini sebanyak 200 kali setiap hari akan membawa seseorang kepada kejayaan.Jika engkau tak yakin dengan tujuan engkau, membaca nama ini akan membimbingmu kepada pilihan yang tepat.Jika seseorang menulis nama ini pada sebuat cawan,memasukkan air hujan ke dalamnya,membacakan YA HADI kepadanya dan meminumkannya kepada anak yang mengalami kesukaran menghafal dan tidak patuh, nescaya hal itu akan memperbaiki keadaannya.










0 comments:

Post a Comment