Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, March 4, 2013

Bagi jer hutang..

Bagi je hutang..

Apa? Bagi je hutang? Ye ke boleh bagi hutang?..Bagi hutang pada customer ke supplier? Hehehe...Kalau berani, kalau nak cepat melingkup,try la bagi hutang..

Dalam bisnes orang Melayu ni,ramai yang suka sangat bagi hutang..Buatlah bisnes apa sekalipun..dari sekecik-kecik bisnes sampai ke sebesar-besarnya..suka bagi orang (customer hutang)..

Nak tahu tak? Saya pernah terbaca,tak ingat dari buku mana..Salah satu punca orang Melayu gagal bisnes adsalah disebabkan suka bagi hutang dengan klien atau suka sangat berhutang ( dengan supplier yang supply bahan mentah contohnya)..

Bagi yang menjalankan bisnes makanan yang mendapat cash setiap hari dari pelanggan,sepatutnya duit bahan mentah yang kita beli pun perlu di bayar tunai..Kita dapat tunai dari customer, tapi kita hutang dengan supplier/vendor yg bekalkan bahan mentah kpd kita?Tak adil kan? dan tak allign jugak tu..Kenapa kita sangat perlukan duit cash tapi..ingat supplier tak perlu ke?..Selalunya kalau bisnes owner yang macam ni,pasti dia menghadapi masalah terutamanya masalah akaun,dia kurang pandai nak rolling duit..

Tapi kan,sebenarnya walaupun tahu semua tu..kami pun terbabas juga..(hehee..). Disebabkan KESIAN, kami dahulukan kek kami kepada beberapa orang dealer ni..Ambik dulu bayar kemudian..Lama kelamaan,dah banyak sangat tertunggak sampai hampir RM 60 ribu,  memang tak larat nak bayarlah..bila ditanya,lagu Ziana Zain "Bermadah Berhelah" tu pun berkumandang...
Ini peringatan untuk adik-adik yg baru berjinak-jinak dalam apa jua bisnes..selalunya masalah seperti ini terjadi bagi yang baru start bisnes.Mereka ni akan eager bila mereka dapat order dlm kuantiti yg sangat banyak..tapi yg penting apa pun, deposit bayar dulu..50 % tu..jangan sekali-kali bagi hutang kalau dalam keadaan macam ni,okay..

Sejak itu maaflah..kami dah tak bagi hutang..Alhamdulillah semuanya berjalan lancar....Satu lagi kan,kalau dengan supplier kita bayar cash confirm mereka akan jaga kita sangat best!..Contohnya ,baru-baru ni kami menghadapi krisis bahan mentah,supplier kita yang besar tu pun tak dapat bahan bekalan..Tapi disebabkan mereka nak 'jaga' sangat bisnes dengan kita,mereka pun sama-sama keluar mencari bahan yang diperlukan dari satu kedai ke satu kedai....Kaami tak perlu buat, tapi mereka yang buat!...Bestkan?...

0 comments:

Post a Comment