Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, March 16, 2013

YAKINLAH DAN PERCAYALAH PADA ALLAH

YAKINLAH PADA ALLAH

Dari kecil lagi diajar untuk berdoa dan meminta pada Allah SWT..Ustazah kita pun seringkali berpesan pada kita harus sentiasa berdoa.Kita faham,jadi kita teruskan amalan berdoa ini sampai kita dewasa.Tetapi,ada yang bila berdoa..ada yang kata entah dapat entah tidak..Ada yang mempertikaikan kenapa doanya tidak diperkenankan Allah..

Kita harus yakin sebenarnya..Sangat yakin bahawa Allah pasti beri.Yakin bahawa setiap kali kita meminta,kita tahu kita pasti dapat suatu hari atau suatu masa nanti.Allah tengah memprosesnya,hanya Dia yang mengetahui bila masanya yang sesuai untuk memberi pada kita..menurunkan pada kita.Kita perlu tenang sahaja, tidak tertunggu-tunggu..Kalau kita pun, kalau anak-anak meminta itu dan ini..dan mereka memaksa-maksa kita, mesti tak suka, kan?Jadi, kita perlu faham bahawa Allah tahu bila Dia nak turunkan kepada kita kereta yang kita minta itu..rumah banglo yang kita minta itu..bisnes yang kita idamkan itu.Dia hanya akan memberi kepada orang yang yakin bahawa Dia akan memberi sahaja.Kalau yang tak berapa yakin dengan Dia, Dia akan uji dulu..uji,uji,uji..tapi akhirnya Dia akan beri juga..

Bagaimana nak begitu yakin? Senang saja, sama saja kalau kita tempah kereta BMW atau dah buat perjanjian jual beli rumah, kita dah tahu semua itu milik kita bukan? Dah confirmed..cuma kereta je belum dapat, belum sampai..hari-hari dah dapat bayangkan kita memandu kereta BMW warna kesukaan kita..Ataupun contohnya kalau kita memenangi sesuatu peraduan.Kita mendapat panggilan bahawa kita adalah juara kepada pertandingan tersebut, hadiahnya dapat RM 1 juta..konfem ni, dah ambik gambar, masuk tv, masuk surat khabar..Semestinya kita terlalu gembira kan? Mungkin ada yang akan buat kenduri doa selamat,tapi sebenarnya duitnya pun tak terima lagi...Itulah dia, perasaan yang perlu ada untuk kita merasa yakin apa yang kita mintak akan dapat.Tak kira kita ni ustaz atau ustazah, orang kaya atau miskin, orang berbisnes atau bekerja..semuanya sama saja, Allah mendengar permintaan setiap makhluknya.Allah Maha Mendengar.

Yakinlah kepada seperti anak-anak kecil yang mudah mempercayai apa yang orang dewasa cakapkan.Perasaan seperti itulah yang kita perlu ada dalam meyakini apa yang kita minta itu Allah akan beri.Bila kita percaya dan yakin Allah akan beri dan kita akan menerima,kita hanya perlu bersiap sedia atau get ready untuk menerima..dan tunggulah, magic akan berlaku..Magic yang datangnya dari Allah..Sesiapa yang percaya adanya magic dari Allah ini, pasti dia akan sering mendapat magic ini...Ya lah,macam kita juga kan..siapa yang percaya dengan kita,pasti kita terasa nak bagi lagi kalau dia meminta..

Bagaimana ia akan berlaku?Bagaimana Allah nak beri apa yang kita minta itu?Itu bukanlah kerja kita untuk mengetahuinya..Ye lah, mentor kata don't limit your imagination..Jangan hadkan permintaan kita..Apa saja yang kita inginkan kita perlu tulis?Tapi bagaimana pulak kita ni yang bekerja sebagai kerani je nak dapat kereta BMW? nak dapat rumah banglo seperti yang kita tulis tu? suami pulak pembantu makmal je? Kebanyakan kita selalunya tidak yakin bahawa kita akan dapat sesuatu yang di luar kemampuan kita..Kita tak boleh nak bayangkan pun, bila nak bayangkan je, budak kecik tu datang..bila nak bayang je budak kecik tu datang..Tu yang fail tu, asyik dengar cakap budak kecik tu..Lama-lama kita pun frust sebab kita tak nampak apa yang kita inginkan itu..Bila kita dah frust, kita akan jadi ragu-ragu. Tukarkan ragu-ragu itu kepada keyakinan dan kepercayaan bahawa apa yang kita minta itu it's on its way...orang kita kata, on the way..

Jika kita selalu mempersoalkan bagaimana kita nak dapat apa yang kita inginkan,itu bermakna kita menanam ketidakyakinan dalam diri kita terhadap Allah.Anda cuba perhatikan atau bertanya pada orang yang berjaya dalam bisnesnya, kita akan dapati mereka ini tidak tahu pun bagaimana mereka akan berjaya,mereka meminta sahaja kemudian mereka teruskan usaha mereka..dan mereka serahkan saja pada Dia untuk memprosesnya..yang mereka tahu,mereka pasti akan menerima..

Dia cuma nak tahu apa yang anda nak, nanti Dia akan uruskan dan bawa anda ke arah yang anda mahu..Berikan Dia masa..pasti anda akan terkejut kerana apa yang anda inginkan itu anda dapat dengan cara yang tidak disangka-sangka..Dia akan lorongkan dan beri jalan untuk merealisasikan impian dan doa anda itu..

ALLAH MAHA PEMBERI REZEKI

0 comments:

Post a Comment