Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, March 20, 2013

BERSANGKA BAIK SESAMA MANUSIA

BERSANGKA BAIK SESAMA MANUSIA

Hablumminallah...hablumminannas....Menjaga hubungan yang baik dengan Allah,menjaga hubungan yang baik dengan manusia...Rupanya Allah tidak hanya menekankan supaya kita mempunyai hubungan yang baik dengan Dia sahaja..Allah juga menekankan supaya kita mempunyai hubungan yang baik sesama kita juga makhluk Allah..Adalah tidak complete hidup kita jika kita hanya berbaik-baik dengan Allah sahaja...tetapi kita menyombong dengan sesama manusia.

Itulah yang selalu berlaku dalam kehidupan kita. Ada yang hanya mempunyai hubungan yang baik dengan Allah..segala-galanya mengikut perintah Allah..dari segi solatnya,dijaga sangat baik..dari segi berpakaiannya...kita tahu betapa rapatnya mereka ini dengan Allah..tetapi ada yang tidak menjaga hubungan sesama makhluknya..suka menilai apa yang dilihat secara kasar terhadap sesama manusia..Adakah ini contoh manusia yang disayangi Allah?Mereka hanya menjaga hubungan dengan Allah, bersangka baik dengan Allah..tetapi bersangka buruk terhadap makhluk Alllah..

 Bersangka baik atau think positive tentang semua orang itu adalah sesuatu yang setiap dari kita perlu ada..Memang bukan sesuatu yang senang, tetapi kita dah kena mula berbuat sesuatu tentang ini..Kita dah terlampau terikut-ikut cara nenek moyang kita yang dulunya tidak mempunyai ilmu ini..Contoh bersangka baik ialah..untuk yang pertama kali nak ambik bibik atau pembantu rumah, apa perasaan yang perlu ada dalam hatinya?Kebanyakannya yang saya lihat ialah,mereka dah judge awal-awal..kita perlu berhati-hati, siapkan list tugas yang perlu dilakukan..dari pukul 5 pagi sampai 9 malam..contohnya lah..segala-galanya dah bersedia dari awal..Ramai yang akan berfikir, memang itulah yang perlu dilakukan? Itu menunjukkan awal-awal lagi kita dah bersangka buruk dengan pembantu rumah baru kita yang belum sampai pun lagi ni?

Sepatutnya saya rasa,sebelum kita apply pembantu ni, kita dah mintak pada Allah dulu kriteria maid yang kita nak..Bila kita dapat, kita kena yakin yang kita dapat seperti kita minta..bila kita dah tahu kita akan dapat maid yang baik, kita perlu buat persediaan yang kita akan menerima seorang yang sangat baik..Buat satu kenduri untuk menyambut kedatangan maid ini..Pertama kali bersalam,serahkan hati padanya..serahkan LOVE padanya betul-betul dari hati ke hati..Tunjukkan padanya yang dia bakal menjadi a part of our family..Kalau dia mempunyai niat yang tak baik pun pada mulanya, mungkin dia akan berubah hati bila tengok dia dilayan dengan begitu baik sekali oleh semua ahli keluarga kita?Kalau awal-awal lagi kita dah letakkan barrier,dah melayan cerita-cerita negatif kawan-kawan mengenai maid ni..kita akan sentiasa buruk sangka tentang mereka..sedangkan mereka juga hamba Allah,mana tahu rupanya mereka adalah makhluk terbaik di sisi Allah?Maafkan saya, saya bukan sekadar bercakap..tetapi saya mengalaminya sendiri..Alhamdulillah,selama ini..saya saya dibantu oleh pembantu yang pertama yang bekerja sehingga 11 tahun..dan yang kedua ini sudah bekerja hampir 5 tahun..Dan saya katakan padanya,Kak Nila jangan risau...kalau ada jodoh kita, kalau diizinkan Allah,saya akan jaga Kak Nila sampai ke akhir hayat Kak Nila..kerana kami sangat menghargai kasih sayang yang maid kami berikan ini...terlampau bernilai pengorbanan beliau..Terima kasih Ya Allah..

Sama juga dengan pengambilan pekerja untuk yang berbisnes..Sangat ramai yang datang berjumpa kami bertanyakan tentang pengambilan pekerja ini..Bisnes mereka memang nampak potentialnya, tetapi susah nak grow..produk mereka hanya boleh buat 300 pcs sahaja sehari..contohnya..Mereka teringin nak meningkatkan kapasiti mereka,tetapi mereka bertanya bagaimana caranya? Bagaimana lagi kalau dengan mengambil pekerja? Mudah sangat..nak tambah kuantiti produk kita..tambah seorang pekerja..nak tambah lagi nanti..tambah lagi pekerja..Yang kelakarnya, ada yang tanya pada kami, habis macamana dengan resepi? Hah? Saya teringat lagi,apa yang pertama sekali keluar dari mulut saya ketika seorang adik ni bertanyakan pada saya..Ha ha ha!!...Akak nak gelak boleh?..Terkejut jugak dia..hehe..Saya jawab, awak ingat awak je dalam dunia ni boleh buat produk ni ke? Sorry to say,awak je yang boleh buat sesedap ni ke?Awak fikir macam tu ke?...Banyak lagi dik,orang yang boleh buat macam produk u ni kat luar..masuk internet,semudah satu sentuhan je, orang dah boleh dapat resepi produk u ni..mungkin mula-mula dia buat tak sedap..lama-lama dia dah boleh create resepinya untuk menyedapkan lagi..mungkin lebih sedap dari yang awak buat?..Inilah mentaliti nenek moyang kita yang masih ada dalam diri kita...Itu dah bersangka buruk tentang orang kan?

Yang bestnya, ditambah lagi soalan, okay..kalau saya ambik pekerja yang bekerja di rumah saya..Boleh ke saya tinggal dia seorang dalam rumah, sebab akak dan abang kata saya sebenarnya kena buat marketing, bukannya buat production? Takpe ke saya tinggalkan pekerja di rumah saya?..Hehe..itu satu lagi, suami saya tanya pada dia..Ada apa dalam rumah u sampai tak boleh tinggal macam tu? Ada selonggok emas ke?..Lain la kalau rumah Nadia Hana Gold..hehe.. Faham tak maksud saya?..Apa sangat yang nak ditakutkan?..Kalau kemudian kita nampak memang pekerja kita ni bermasalah, senang saja..buang..cari lain...Ada juga dah pernah ambik pekerja, dia kata..dah ambik 2 orang kak untuk hantar kek..dua-dua buat hal..disapunya duit kek tu..Pastu, ingat dua orang tu je ke pekerja yang ada dalam Malaysia ni? Ingat kitorang tak pernah kena ke? Adusss...hehe...

Teringat pula minggu lepas salah seorang pekerja saya Yusof namanya, menceritakan kepada saya dengan excitednya..Apa citer pulak ni? Rupanya kata Yusof, dia nampak ada orang jual kek macam kita ni dekat kedai berhampiran rumahya..Kek sama,tapi bekas lain..Kesiannn
Yusof ni..dia tak tahu sebenarnya kat luar sangat sangat banyak orang buat...dia yang tak pernah tengok..Saya katakan padanya, Yusof....biarlah diorang nak buat..u ingat kita saja ke suka buat kek coklat ni? U ingat kita saja ke yang nak untung dengan bisnes ni? Diorang pun pandai jugak buat..diorang pun teringin juga nak buat bisnes kek coklat sebab dengar cerita buat kek coklat je pun boleh jadi kaya? hehe...Diorang pun sama macam kita..bukan kita saja nak maju..Diorang pun teringin nak maju...kan?..

(Maafkan saya,kami tetap manusia biasa yang sering melakukan kesilapan..contoh di atas hanya yang dirasakan boleh dijadikan iktibar..bukan untuk tujuan lain...)

WALLAHUALAM...

ALLAH MAHA MENGETAHUI...

0 comments:

Post a Comment