Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, March 11, 2013

BUATLAH SENARAI KESYUKURAN ANDA

Untuk lebih bersyukur, kita perlu dapat merasa pemberian dan nikmat-nikmat Allah ini. Kesyukuran berkait rapat sebenarnya dengan bagaimana kita faham tentang kehidupan,ia berkaitan dengan hidup kita sepanjang hari..,sepanjang masa..,sepanjang hayat..

Ada sesetengah orang dapat merasa kesyukuran itu dalam apa saja keadaan/situasi.Tetapi ada juga yang tak berasa bersyukur walaupun terhadap orang yang tolong mengambil wang mereka yang terjatuh!

Rahsia yang diberitahu oleh mentor kami ialah, kita perlu menulis sekurang-kurangnya 5 perkara yang kita syukurkan yang berlaku kepada kita setiap hari.Contohnya saya bersyukur dapat bangun solat tahajjud semalam,saya bersyukur dapat tidur dengan lena dan nyenyaknya semalam, saya bersyukur dapat breakfast bersama anak-anak dan isteri saya pada pagi ini, saya bersyukur dapat menghantar sendiri anak-anak ke sekolah pagi ini, saya bersyukur dapat melihat sunrise yang sangat cantik pagi ini, saya bersyukur jalan tidak jem pagi ini..saya bersyukur saya mendapat lampu hijau (traffic light) saja pagi ini...Simple kan? Sebenarnya,kalau betul-betul yang kita tulis, bukan setakat 5,lebih dari tu yang kita boleh sedar nikmat kesyukuran itu sepanjang hari..Bila kita berterima kasih, kita sebenarnya ada hubungan dengan matlamat kita.

Selain daripada bersyukur terhadap perkara-perkara yang menggembirakan, kita juga perlu berterima kasih kepada situasi yang tidak menggembirakan seperti, "saya bersyukur kerana saya demam hari ni,jadi dapatlah saya berehat sepanjang hari"..

Dulu saya hanya bersyukur dengan berkata-kata sahaja..Tetapi bila belajar menulis list kesyukuran kita,lebih nampak impactnya..Sepanjang hari, tak kisah waktu bilapun kita boleh menulis keajaiban kesyukuran kita.Waktu awal pagi pun boleh, tulislah segala kesyukuran kita yang berlaku semalam..atau boleh juga menulis sewaktu sebelum tidur..

Untuk yang dah biasa menulis,buku kesyukuran kita itu akan semakin penuh dengan nikmat-nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada kita. Bila kita selalu tengok dan baca, baru kita akan perasan betapa banyaknya nikmat yang Allah bagi pada kita.Dengan itu,kita akan semakin yakin dengan kekuasaan Allah..

Tulislah berkali-kali tentang kesyukuran kita untuk menunjukkan betapa kita bersyukur. Barulah akan DAPAT LAGI..DAPAT LAGI..DAPAT LAGI....Imagine kalau anda menulis satu surat kesyukuran kepada boss anda betapa anda bersyukur kerana dinaikkan gaji, boss anda mesti consider untuk BERI LAGI..BERI LAGI..BERI LAGI.....Pernahkah kita terfikir tentang ini? (Tips: untuk pekerja, selalulah tunjukkan dan expresskan rasa berterima kasih anda kepada boss anda..kerana boss sangat suka kepada pekerja yang sentiasa bersyukur dan berterima kasih...Boss pun sama jugak, selalu tunjukkan dan expresskan rasa bersyukur mendapat pekerja yang baik kepada semua pekerja..) .

Daripada banyak senarai kesyukuran itu, pilihlah 1 sahaja yang paling bermakna,dan buatlah visualisation tentang perkara itu. Ingat kembali saat dan situasi yang berlaku dan bersyukurlah betapa perkara atau situasi itu sangat memberi makna kepada kehidupan anda. Perkara ini sangat mudah dilakukan, tetapi tidak semua orang boleh lakukan. Hanya orang yang melakukan sahaja akan menjadi penerima yang baik dan yang boleh merealisasikan impian mereka.

ALLAH MAHA MENJADIKAN SESUATU


0 comments:

Post a Comment