Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, March 8, 2013

Mencari Peluang Untuk Berterima Kasih

MENCARI PELUANG UNTUK BERTERIMA KASIH

Ada yang kata,"Saya tak pernah mendapat pujian atau apa-apa pemberian dari orang,jadi macamana saya nak jadi penerima yang baik?"

Sebenarnya,kita memang sentiasa "DIBERI" . Tetapi,hanya penerima yang baik atau a good receiver sahaja yang boleh nampak atau 'notice' pemberian ini.Sebenarnya kan, anda akan rasa sangat 'amazing' kalau anda perasan atau 'notice' perkara yang berlaku ini.Sangat sangat HEBAT!!..

Untuk dapat menerima, kita perlu mula praktis dengan berterima kasih kepada perkara-perkara yang kecil.Carilah peluang untuk berterima kasih!..Lama-kelamaan barulah kita akan pandai dan akan graduate dengan perkara yang besar pula..

Contohnya kita boleh mulakan ucap terima kasih kepada pelayan kedai yang membawa makanan anda,berterima kasih kepada kawan yang memuji tentang baju atau kasut anda,berterima kasih kepada pegawai bank dengan berkata "Have a nice day!!..", berterima kasih kepada pencuci tandas di ofis anda kerana menjaga dan mencuci tandas dengan baik.Boleh juga berterima kasih kepada polis trafik yang melancarkan jalan raya dan banyak contoh lagi..

Adakah betul hanya dengan berterima kasih dan menerima sahaja kita boleh mencapai matlamat kita? Jawapannya Ya! kerana matlamat dan impian kita tidak akan connect dengan seseorang yang tak pun perasan dengan pemberian-pemberian ini..atau tak perasan yang sebenarnya dia sentiasa "DIBERI..DIBERI..DIBERI...

0 comments:

Post a Comment