Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, March 21, 2013

KESILAPAN KAMI

KESILAPAN KAMI

JANGAN TIRU MACAM KAMI....Banyak kesilapan yang pernah kami lakukan sepanjang menjalankan bisnes ini dan ada kesilapan yang baru dilakukan, kesilapan-kesilapan yang TAK BOLEH ditiru jika anda semua nak cepat menuju puncak..

1. TAK CARI ILMU
Selama 4 tahun berniaga kek dari rumah (2006-2010),kami tidak keluar mencari ilmu. Ingat pandai la sangat..Ingat tak perlu ilmu-ilmu berniaga ni..dulu kan dah pernah buat bisnes MLM, ingat dah terror la tu..Betul-betul tak pernah rasa ilmu penting untuk memulakan perniagaan. Tambah lagi, bila dengar tentang Program-program Dr Azizan Osman, ingat motivasi biasa..dulu pernah juga ke seminar motivasi, dari zaman sekolah sampai ke zaman universiti, tapi..selalunya motivated sekejap, bila balik tu..kembali ke asal.,menjadi insan yang biasa, sama seperti orang lain..

2.TAKUT
Dulu,semua benda takut..takut nak keluar dari rumah..buat je bisnes kat rumah..Takut boleh ke bayar sewa kedai? bil elektrik?bayar gaji pekerja?..Takut tak dapat pekerja..Ada ke orang yang nak bekerja dengan kami?Takutt..takutt..takutt...Semua perkara nak takut..

Sekarang,bila dah ada ilmu...hilang ketakutan..Tapi ilmu apa yang dipakai? Bukan pakai-pakai..ilmu tu hanyalah ilmu untuk ubah cara pemikiran, ilmu untuk kuatkan mental..ilmu untuk mendekatkan diri dengan Allah Maha Pencipta..ilmu untuk berasa yakin seyakinnya Allah Maha Pemberi Rezeki...Belajar ilmu-ilmu tu dulu..insyaallah..hati akan rasa lebih tenang, lebih bahagia..hilang rasa takut, yang kita takut hanya pada Dia...itupun kalau kita buat salah, buat dosa..kalau tak buat salah, tak buat dosa..Dia akan menyayangi kita..Allah Maha Penyayang...

2.EGO-BURUK SANGKA
Dah la ego, rasa pandai la sangat..berbelas tahun terlibat atau bekerja dalam bidang Human Resource, terasa siapa pulak yang nak mengajar aku?..Selalu trainer yang buat training kepada staff di tempat kerja saya, ada slide..cerita berdasarkan slide itu...semuanya teori semata-mata...Jadi, ingatkan sama lah si Dr.Azizan Osman ni..Cakap je pandai...nanti mesti ada agenda dia nak ambik duit kita lagi...Ha ha..punya la biawak dolu-dolu..Buruk sangka teruk sangat, ingat kita je pandai dalam dunia ni, orang lain semua ada agenda jahat masing-masing...ish..ish..ish....Kalau dari dulu bersangka baik dengan orang, mesti dah lama kaya...

3.KEJAR DUIT
Dulu, sebab tak belajar kann....pastu dah la tak pernah ada ilmu dan pengalaman..bukannya datang dari  business family pun..Ingat sama lah, bila buat bisnes ni..cari untung lah..apa lagi? Takkan bisnes nak buat kebajikan pulak? 4 tahun dari satu kedai ke satu kedai...mencari market.Marketing tak pernah buat, tapi bila ingat-ingat dulu bukan ke grad dalam bidang Business? Dah belajar semua pasal marketing..nape tak apply? Laaa kan, tak perasan pulak pernah belajar marketing..4 tahun tu belajar..Bila keluar universiti, jadi sama jugak macam orang tak pernah masuk U..baik dari awal tak payah masuk U..hehe..

Sekarang,mentor ajar..kena sharing, add value to other people's life..Pelik jugak mula-mula pikir..cana lah bisnes kek ni nak add value?nak sharing?..heheh...tapi bila muhasabah diri...masuk dalam gua kejap..baru dapat idea, buat sistem dealer!..Cari dealer banyak-banyak, buat package yang kita boleh kongsi rezeki Allah ni dengan orang lain..Itu lah yang paling tak boleh lupa kata-kata cik Polis Khairil namanya..kata Khairil, abang akak...dengan duit bisnes kek ni lah saya dapat bayar duit kereta saya, duit rumah saya..gaji tak sentuh pun..Dulu dia datang ambik kek dengan motor, tak sanggup saya nak tengok,rasa hiba sangat..betul kah aku ni membantu mereka? Atau aku menyusahkan mereka? Terpaksa  bawa,isterinya peluk kuat-kuat kotak kek tu..takut jatuh..sedih tengok, sebab dulu-dulu pun kita suami isteri naik motor jugak..tapi semangat tak lah macam diorang ni...Sekarang, dah pakai kereta..datang pun berseri-seri..senyumm je..Alhamdulillah...

4.TAK BUAT MARKETING
Dulu langsung tak buat, jual la dari sorang ke sorang, dari kedai ke kedai..4 tahun buat benda yang sama,kejar duit..sampai berjanggut jugak lah..Kalau sekarang, mentor kata terhegeh-hegeh slow giler..3 tahun dah patut jadi JUTAWAN kata mentor. Dulu kata, merepek la..takkan cepat macam tu?..Kejar duit sampai penat termengah-mengah..setiap hari keletihan, keluarga terbengkalai..mana taknya, gila mengejar duit...mestilah penat...Sekarang, mentor ajar jangan kejar duit, biar duit mengejar kita..belajar menjadi money magnet, rasa melekat-lekat duit kat badan..Kalau tau dari dulu, alangkah bahagianyaaaa....

5.BURUK SANGKA LAGI...
Dulu mula-mula nak ambik pekerja, suka buruk sangka kat orang..pelik betul perangai dulu-dulu ni..Ada yang datang interview,alamakkk...panjangnya kuku dia..macamana nak buat tart ni? Masa tu nak ambik pekerja untuk tart..Tapi disebabkan aura negatif banyak sangat dulu tu...susah nak lekat dapat pekerja..buruk sangka banyak sangat..jadi yang kuku panjang tu ambik jugak lah..Tapi rupanya, bila diminta potong kuku, dia menurut...rupanya bila start buat kerja, mak oiii....lajunya buat tart, tak payah buat mesin kalau ada Ipat ni..(nama dia Ipat). Memang tak payah buat mesin, sebab dia memang jenis yang kurang bercakap, buat ja kerja...speed dia buat tart tu memang orang lain tak boleh lawan lah..hehe...Lepas tu, terus belajar pasal baik sangka..alhamdulillah, dah senang lekat dapat pekerja-pekerja idaman semua orang seperti mana yang ada sekarang ni...Alhamdulillah...

6.SEMUA BUAT SENDIRI
Dulu, semua kerja nak buat sendiri..kita lah buat marketing,kita lah beli barang, kita lah buat akaun..kitalah jaga pekerja..kita lah jaga customer..(Tapi tak lah sampai tahap kitalah kena jadi cashier,sebab tak percaya kat pekerja..kesian tengok sesetengah tokey yang kena jadi cashier sebab takut pekerja curi duit?...hehe...).

Tak reti nak leverage ni..rasa tak puas hati lah..rasa takut pekerja buat salah lah..Sama saja, kami pun sama seperti anda..Tapi, bila dapat elmu secara mendalam..fahami betul-betul...Minta pada Allah idea-idea untuk menguruskan semua ni..Insyaallah, everything settled!..Semuanya leverage je, barulah boleh jadi business owner..bukannya bekerja sendiri, semuanya sendiri buat..lagi
tak best, ada orang..production pun buat sendiri, ye lah..takut resepi orang lain tahu..nanti dia balik kampung dia buat bisnes pula? hehe...Allah ada tulis ke bisnes ni untuk yang bernama kita saja yang punya?..Ada ke Allah kata 1 bisnes untuk 1 makhluknya?Bukankah Dia sediakan bumi yang luas..sumber alam yang banyak...takkan nak monopoli sorang-sorang?..

7.START AS ENTERPRISE
Dulu, ingat bisnes kecik-kecik..tak kan terus nak register Sdn Bhd kot?..Malu lah, nanti orang kata wow besarnya bisnes sebab Sdn Bhd? Malu la...rasa macam perli pulak..So teruslah bertahun-tahun tak tukar ke Sdn Bhd..Dulu ingat banyak kerja sangat nak buat kalau nak register Sdn Bhd..rupanya bila dah ada ilmu, senangnya...upah la sorang akauntan untuk buat semua ni..bagi je kerja kat mereka yang pakar..mudah sangat..

Rupanya, bila belajar dengan Jerry di Richworks,oohh...penting sangat register as Sdn Bhd ni..Ini lebih kepada finance management.Senang kalau Sdn Bhd ni,mudah untuk buat loan dengan bank dan sebagainya...Banyak sangat keperluan dan kelebihannya..itu kena tanya pakar lah kan..

Banyak lagi kesilapan kami sebenarnya..tapi rasa-rasanya itu lah yang major..Diharap sama-sama boleh  belajar sesuatu dari mistakes yang kami lakukan.Paling penting cukupkan ilmu di dada..ubah cara pemikiran..insyaallah YOUR DREAMS WILL COME TRUE!..

Jangan Tiru Macam Kami!

ALLAH MAHA BERKUASA


0 comments:

Post a Comment