Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, December 10, 2013

BELAJAR TEBALKAN MUKA

BELAJAR TEBALKAN MUKA

Hari Sabtu yang lepas, kami berjumpa dengan para pengedar kami di Johor dalam majlis perkongsian. Alhamdulillah, banyak sangat yang kami belajar dari sesi tersebut.

Yang menariknya, seorang adik perempuan ni bercerita yang dia dah bermula menjual Anis Chocolate Moist Cake ni dari setahun yang lepas.Masa tu dia masih belajar lagi di UTM Skudai.Umur pun baru 23 tahun, tapi dia dapat jual 1000 kek semiggu!.. Woww hebat tu!!...

Tapi sampai sekarang, walaupun dia dah habis belajar dan mula bekerja, tapi dia kata bosan hujung minggu dia tak buat apa-apa.Dan dia pun mulakan balik aktiviti menjual kek love ni.Memang jenis budak yang tak suka duduk diam ni..

Rupanya uols nak tau macamana cara dia menjual?..Dia menjual di dataran apa tu..di JB, saya tak ingat exactly tempat tu..Tapi yang powernya, dia boleh menebalkan muka menjual kek love dari meja ke meja!..

Wowww!!.. Memang betul katanya, bukan semua orang boleh buat ni.Ramai yang bukan setakat tak boleh buat macam tu, tapi memandang rendah pulak orang yang buat macam tu.Untuk yang faham, dia tahu betapa powernya kalau dapat tebalkan muka macam tu.Respek oooo...gila kalau dapat buat macam ni tau sebenarnya...1 dalam 1000 ni!!..Syabas dik, cari ilmu lagi ye,..insyaallah gelaran jutawan dalam genggaman!

Yang best lagi kann.., adik ni, dia nasihatkan pulak senior-senior dalam tu..Jangan give up, kalau setakat sorang yang tak nak, dia tak kisah...ada ramai lagi yang nak katanya..hehe..teruskan saja menjual!

Cerita pasal adik ni teringat saya pada adik-adik yang sering menjual buku-buku agama dan sebagainya dari meja ke meja.Bagi saya mereka ni sangat kuat.

Walau orang reject macamanapun, dia tetap teruskan.Bukan nak buat sales sangat sebenarnya, tapi sebenarnya untuk belajar hadapi rejection, belajar nak tebalkan muka...kalau dapat buat macam tu, konfem kuat untuk hadapi berbagai cabaran lagi dalam hidup dan akan menjadi orang yang luar biasa hebat!..

Kerana, untuk menjadi usahawan, dia kena pandai belajar menjual.Itu basic sebasic-basicnya.Kalau nak buka mulut nak perkenalkan produk kita sendiri pun susah...pun tak konfiden, macamana tu dekkk...

Siapa yang nak konfiden dengan produk kita kalau kita sendiri pun malu-malu?..atau kita sendiri pun tak tahu keistimewaan produk kita sendiri?..

Untuk berjaya dalam bisnes, paling utama kita kena pandai promote produk dan bisnes kita.Tak guna buat produk paling hebat di planet ni tapi tak pandai nak promote.Buat karipap sesedap mana punnn tapi kalau tak pandai promote, makan sendiri je lah dekk....

Kalau nak rasakan pengalaman, atau nak belajar promote atau menjual ni...start dengan produk orang dulu pun takper..Atau buat direct selling atau join multi level marketing.

Semua tu adalah platform yang paling mudah untuk kita mula berjinak-jinak di alam perniagaan dan yang paling best ialah kita dapat belajar menjual.

Kerana untuk menjadi seorang usahawan, kita perlu pandai menjual!..Jangan lupa, majoriti jutawan-jutawan adalah bermula dengan menjadi seorang penjual!..

 P/S: Jom kita beristighfar 100 kali dan berselawat 1000 kali sehari  

0 comments:

Post a Comment