Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, December 24, 2013

MENTALITI LOGIK KE MAGIK?..

MENTALITI LOGIK KE MAGIK?..

Kebanyakan daripada kita tak kira usahawan atau tidak, suka sangat berfikiran LOGIK. Kalau nak buat apa pun, dia akan fikir logik ke tak..logik ke tak...Selalunya orang akaun yang akan berfikiran macam ni. Sebab dia terpaksa cari jugak kenapa akaun dia tak tally. Sebab bagi dia adalah tak logik kalau akaun dia tak tally.Mesti ada kat mana-mana..Dan akhirnya sama ada dia jumpa yang tak tally tu atau dia terpaksa create satu figure lain untuk men'tally'kannya. Kan..kann?...Maaf mungkin bukan semua, tapi banyak yang macam tu lah...

Mentaliti macam ni dah jadi macam satu penyakit untuk usahawan. Kerana dia tak boleh terima sebenarnya hidup ini penuh MAGIK. Saya pernah menceritakan pasal magik ini pada beberapa orang usahawan, saya katakan, kita sebenarnya boleh design magik untuk hidup kita. Dia dengar pun macam tak logik bunyinya..Tapi, saya katakan, magik ni hanya akan berlaku pada orang yang mempercayainya sahaja..Yang meraguinya memang tidak akan berlaku. Bermaksud, saya dan orang-orang yang sama pemikiran dengan saya sahaja yang akan dapat magik tu..hehehe...Paham ke paham?...

Macam ni...contohnya bersedekah. Kalau kita bersedekah bermaksud kita akan mengeluarkan duit dari dompet kita untuk diberikan kepada orang lain..Dan kita tak takut dengan bersedekah duit kita akan berkurangan atau kita akan jatuh miskin. Itu orang yang berfikiran MAGIK!....Tapi, untuk orang yang berfikiran LOGIK, dia nampak kalau bersedekah, duit dia akan habis dan berkurangan..Dia tak dapat terima kalau bersedekah, rezeki akan bertambah-tambah...Macam tak logik bagi dia..Bila dia ragu-ragu, dia akan bersedekah dalam keadaan tak ikhlas.Jadi, bila tak ikhlas, dia tak akan nampak MAGIKnya...dia tak akan nampak the amazing part of bersedekah ni...

Sebenarnya siapa yang MAGIK?....Siapa yang pemberi MAGIK tersebut?...Tentulah datang dari satu kuasa yang sangat hebat!..Kuasa siapa?..Tentulah kuasa magik datang dari ALLAH YANG MAHA BERKUASA!..Hanya Allah Maha Pencipta, Hanya Allah yang mengatur segalanya. Bukankah magik kalau dapat cipta apa saja..dapat beri apa saja yang diminta makhlukNya?...

Jadi, kalau kita nak apa saja sebenarnya, tak payah fikir logik..Mintak saja pada Allah, dan jangan fikir macamana cara nak dapat atau macamana cara Allah nak bagi pada kita. Itu bukan kerja kita.Kerja kita mintak saja...yang lain biar Allah yang uruskan...Kalau kita yakin dengan MAGIK atau KUASA ALLAH ni, pasti kita akan dapat apa saja yang kita mintak..

Ada satu citer ni, berlaku 3 tahun lepas iaitu tahun 2010. Masa tu kami baru nak bukak kedai. Kedai dah konfem ni..dah bayar deposit semua...Pastu baru perasan yang di belakang kedai kami tu kedai workshop kereta. Adoiii...macam tak best kan, dia pulak buat kerja di belakang..dekat sangat dengan kedai kami..dengan asap bagai..ishh..macamana nak buat ni?

Apa yang saya buat, pagi tu saya pegi depan kedai dia, cari nama syarikat dia..pastu saya mula berdoa,dan tulis permintaan saya tu macam ni...Ya Allah, Kau berikanlah rezeki berlipat kali ganda kepada Syarikat Ah Leong ni, (tak ingat dah nama dia)  dan saya doakan syarikat ini akan lebih maju lagi sehingga kedai dia tak cukup satu..dan dia terpaksa besarkan bisnes dan tambah kedai lagi di tempat lain.

Setiap pagi lepas hantar anak sekolah pasti saya meronda di depan kedai dia..sampai kadang-kadang risau pulak kalau orang terperasan kereta saya asyik parking depan kedai dia..Orang tak tau saya tengah jampi sebenarnya...eh silap, bukan jampi...tapi berdoa untuk dia sebenarnya...Dan akhirnya selepas beberapa bulan kami beroperasi, saya dan suami pun terkejut!!...Sebab dia betul-betul berpindah!!...Dan dia betul-betul dah expand bisnes dia..Dan yang lagi best lagi, dulu kami ada workshop lain, sekarang tiba-tiba workshop dia macam dah jadi panel untuk semua kereta dan van kami pulak...Nama tokey dia Ah Lun..sangat baik orangnya..hehehe...

Itulah dia MAGIK!!....Tak ada yang tak boleh sebenarnya kalau apa pun kita balik pada Allah..Mintak pada Allah dan yakin pada Allah!..Tiada yang logik, semuanya adalah MAGIK, kerana ALLAH ITU SANGAT MAGIK!!....

Terima Kasih Ya Allah di atas kesemua MAGIK yang berlaku ini!...

WALLAHU'ALAM...

~Jom kita beristighfar 100 kali dan berselawat 1000 kali sehari~

0 comments:

Post a Comment