Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, December 10, 2013

CARA BERFIKIR YANG SIMPLE

CARA BERFIKIR YANG SIMPLE

Macam-macam cara dah cuba, tapi belum berjaya.Orang kata cari ilmu, dah masuk kelas marketing...tapi lepas buat marketing, sale boom kejap..tapi lepas tu back to normal.Macamana tu?...

Betul...semua dah belajar.Tapi cara bercakap dah belajar?.Cara berfikir dah belajar? Ramai orang suka ambik mudah hal ni.Ingat semua ni tak main peranan . Sebenarnya...inilah asas kepadasegala asas.

Hati selalu berkata-kata, kenapa apa yang aku buat asyik tak jadi je?..Aku tak nampak jalan macamana nak kaya.Aku tak tahu macamana nak buat.Aku tak nak mengharap apa-apa dah (hopeless).

Inilah salah satu yang sepatutnya kita belajar.Iaitu cara bercakap dengan diri sendiri. Kalau kita dah buat nenek marketing sekalipun..tapi lepas tu ragu-ragu..lepas tu keluarkan kata-kata seperti di atas...Patutlah tak dapat-dapat lagi.

Law dia senang je.Kita kena yakin dengan Allah.Yakin apa yang kita mintak, Allah akan beri.Orang yang yakin dengan Allah tak akan keluarkan ayat-ayat macam di atas tu..Orang yang dapat apa yang diminta dari Allah adalah orang yang memudahkan kerja Allah. Dia tak paksa Allah...dia lepaskan saja pada Allah, tak beri masa..tak stress..Yang dia tahu, satu hari nanti Allah pasti beri pada dia.

Sebenarnya, kira kena belajar berfikir dengan simple.Sebab orang yang simple ni dia tenang..dia tak fikir susah, dia tak fikir logik sangat..

Logik maksudnya, kalau aku ni sekarang baru start jual nasi lemak kat bawah pokok, boleh kah aku jadi jutawan?..Takkan boleh kot?..Ada ke orang jual nasi lemak jadi jutawan sebelum ni?..Nasi lemak pun harga seringgit,kalau dapat buat sejuta nasi lemak baru boleh dapat jualan sejuta.Sampai tua pun belum tentu aku dapat jadi jutawan kalau macam tu.

Itulah diaaa....Bukan tindakan menjual nasi lemak tu yang salah! Tapi apa yang disebut-sebut dalam hati tu yang penting, yang menjadi penentu kejayaan.

Tak perlulah nak jadi pemikir yang bijak sangat. Atau intellectual problem soving skills. Kesian orang macam ni...Too complicated..Sedangkan Allah kata mudah je..mintak je dengan Dia.Pastu redho..dan tawakkal.

Orang yang berfikir simple, tak logik sangat..fikir macam budak-budak je, apa yang nak..mesti dapat..apa yang nak..mesti dapat..buang semua red tapes dalam proses tersebut.Mudahkan proses meminta dan yakin dengan Allah.

Itu saja...kalau dapat simplekan fikiran, saya yakin hidup kita semua akan jadi sangat mudah.Kerana, orang yang berfikiran simple ni dia tenang.Bila dalam keadaan tenang, hati dia tak mudah keluarkan kata-kata keraguan atau 'the thought of failure'.

Jadi bila dia dalam keadaan tenang, dan dapat apa yang dinginkan...dia akan bersyukur dan bersyukur. Dan bukankah Allah dah berjanji, "Barangsiapa yang bersyukur, Aku akan tambah lagi?

WALLAHU'ALAM. .

♥Jom kita beristighfar 100 kali dan berselawat 1000 kali sehari 

0 comments:

Post a Comment