Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, December 10, 2013

SIKAP ORANG BERJAYA

SIKAP ORANG BERJAYA

Sikap atau attitude seseorang adalah gabungan pemikiran kita atau apa yang kita fikirkan setiap hari.Bermaksud, kalau pemikiran kita selalu negatif, apa yang selalu kita ucapkan juga akan berbaur negatif dan cara pembawakan kita juga adalah negatif.

Contoh paling senang pembawakan yang negatif ialah dapat dilihat pada orang yang tak senyum. Kerana orang yang tak senyum ni, pemikiran dia adalah buruk sangka terhadap orang lain.Dia rasa macam orang tak suka dia, atau orang lain semua tak sehebat dia...dia sorang je paling terbaik di dunia ni.

Kalau kita buat pemerhatian, orang yang berjaya ni akan latih diri mereka untuk berfikiran positif setiap masa dan langsung tak suka fikir negatif.

Kerana mereka tahu, orang yang negatif ni, akan dapat banyak penyakit.Saya rasa penyakit paling bahaya ialah penyakit orang yang negatif, contohnya boleh dapat stress.. Entah-entah penyakit negatif ni lebih bahaya daripada penyakit kronik lain.

Ini menunjukkan yang kalau kita boleh tukar pemikiran kita dari negatif menjadi positif, kita bukan sahaja boleh berjaya dalam bisnes atau kerjaya dan perhubungan. .malah dalam kehidupan!..Sebab kita akan menjadi orang yang sihat!..

Contihnya tengoklah pemimpin negara kita contoh macam Tun Dr. Mahathir dan Tun Dr.Siti Hasmah.Umur dah lebih 80 tahun tapi energinya dahsyat kan?..Saya rasa puncanya hanya mempunyai pemikiran yang positif!

Orang negatif memang susah nak berjaya sebab dia pandang semuanya tak akan jadi.Dia dah set yang dia tak ada harapan untuk berjaya.

Selalunya orang macam ni dia tak boleh maju dalam hidup sebab negativiti dia tu membuatkan dia takut dalam banyak perkara.Ketakutan inilah yang akan menghalang dia daripada mencuba buat sesuatu.

Yang lebih kesian, orang macam ni dia tak ada matlamat hidup.Ye lah, macamana nak ada matlamat hidup..sebab dia dah set tak akan berjaya..Dia dah set dia tak mungkin boleh jadi kaya.Sebab bagi dia, nak jadi kaya ni mustahil kecualilah dilahirkan kaya dan kahwin dengan orang kaya.Bagi dia 2 cara ni je nak kaya..

Ye ke?

Merepek betullah..Siapa yang merepek macam tu?..Siapa lagi..sayalah!.Sebab itulah pemikiran saya dulu-dulu..

Tapi bila dah tahu....rupanya siapa pun boleh kaya dan berjaya dengan tukar sikit jer...Tukar mental attitude jer..Ada orang suka sebut, kalau nak buat sesuatu, kena jugak pandang yang negatif sama...sebab nak elak daripada sesuatu yang tak elok berlaku nanti..Ye ke?..

Tak payah!...Sebab, yang negatif tu akan terjadi sebab kita yang menariknya..Kita yang ingat sangat akan terjadi...maka akan terjadilah perkara tersebut.

Mulai sekarang, kita start fikir yang positif je kay..Tak rugi langsung kalau fikir positif ni.Orang positif akan pandang semua orang baikkkk jer...maka orang-orang yang baiklah yang akan muncul dalam hidup dia!..

Segala-galanya akan menjadi sangat mudah, bila terdetik je dalam hati...terus jadi..bila terdetik je..terus dapat..Best kan macam tu?..

WALLAHU'ALAM.

 Jom kita beristighfar 100 kali dan berselawat 1000 kali sehari 

0 comments:

Post a Comment