Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, December 18, 2013

TIPS BISNES ORANG CINA - Part 1

TIPS BISNES ORANG CINA - Part 1

1.Peniaga perlu menunjukkan kejujuran dan keikhlasan semasa melaksanakan urus niaga.

2.Peniaga perlu mewujudkan kepercayaan dan ikatan mesra dengan pelanggan tidak kira pelanggan yang besar ataupun kecil dan yang tetap ataupun pelanggan baru.

3.Peniaga perlu melayan para pelanggannya dengan saksama kerana setiap daripada mereka adalah penting.

4.Peniaga tidak boleh menurut perasaan dan kehendak sendiri.

5.Peniaga perlu akur dengan permintaan dan keperluan pelanggan.

6.Peniaga perlu sentiasa memaniskan muka dan kaya dengan senyuman.

7.Peniaga tidak boleh marah dan menengking pelanggan.

8.Peniaga bukan tauke kerana bos yang sebenar adalah pelanggan.

9.Peniaga tidak boleh sombong, angkuh, bongkak.

10. Peniaga perlu ringan tulang dan mudah menghulurkan bantuan.

11.Peniaga perlu bersedia memberikan perkhidmatan tambahan dan dalam konteks perniagaan runcit,menghantar barangan ke rumah pelanggan.

12. Peniaga tidak boleh ragu-ragu menjawab segala pertanyaan orang ramai.

13.Peniaga perlu menunjukkan beliau merupakan seorang yang serba tahu terutamanya dalam bidang yang berkaitan dengan perniagaannya.

14. Peniaga perlu mengambil berat hal ehwal masyarakat dan isu semasa.

15.Peniaga perlu mempunyai kepekaan yang tinggi dan rasa simpati yang mendalam pada pelanggannya.

16.Pelanggan perlu menjadikan para pelanggannya sebagai sahabat, bukannya pembeli yang datang dan pergi.

17. Peniaga tidak perlu kedekut memberi diskaun, pujian dan penghargaan kepada pelanggan.

18.Peniaga tidak boleh menngambil cuti kecuali kecemasan dan ada urusan yang tidak dapat dielakkan.

19.Peniaga perlu bangun awal dan membuka perniagaannya secepat yang mungkin.

20.Peniaga perlu memberikan perkhidmatan yang cepat dan pantas serta jangan membiarkan pelanggan tertunggu-tunggu.

21.Peniaga perlu mudah dibawa, dibicara dan berunding.

22.Peniaga tidak boleh  bersikap prejudis pada pelanggan dan  orang ramai.

23.Peniaga kena sentiasa berfikiran melaterbuka dan positif.

24.Peniaga tidak boleh cepat melatah dan terburu-buru.

25.Peniaga perlu menunjukkan kepada pelanggan yang dia sentiasa sibuk.

Okaylah uolssss...Kena bertindak ye, baca saja tapi tak ada tindakan..memang tak akan memberi manafaat kayyy...Nanti free, saya sambung Part 2 kayy...Thank you Professor/ Ustaz Ann Wan Seng di atas ilmu ini..:)
Take care uols... ;)

~Jom kita beristighfar 100 kali dan berselawat 1000 kali sehari :) ~

0 comments:

Post a Comment