Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, March 17, 2010

Pengalaman sadis menjual kek

PENGALAMAN SADIS MENJUAL KEK

Ramai yg teringin nak buat bisnes macam bisnes saya...betul, ramai dah yg call tanya2 camana saya start buat..Antaranya baru2 ni Kak Norwiyah,senior atau programmer kat Petronas dulu.Tak sangka jugak ada yg teringin nak buat bisnes yg tak seglamour mana ni..hehe,jgn marah Kak Nor..WATY,seorang stewardess MAS pun sama..dia ni customer kek saya,tapi dia pun nak join the club jugak..nak jual kek lapis Sarawak..boleh Waty,tapi u have to give 100% commitment,kalau tak susah nak berjaya.

Sekarang dah hampir 4 tahun mestilah nampak macam senang..tapi siapa tau masa awal2 kemunculan dulu?Terlalu banyak pengorbanan,perlukan tahap kesabaran yg sangat tinggi..Pada awalnya lebih kurang setengah tahun,untung sgt sedikit..ratusan ringgit sahaja.Terpaksa berkorban..nak beli baju pun tak mampu,sebaliknya saya invest utk beli mesin2..masa tu kalau ada lebih sikit pun aku guna utk bayar fees fitness centre.itu perkara yg aku tak dpt lari pada masa itu..dan bayangkanlah betapa susahnya pada masa itu,t-shirt kelas-kelas di fitness tu pun saya berkira-kira utk membeli.Hampir semua members dlm kelas tu pakai t-shirt tersebut, tapi saya sorang je tak beli..rasa membazir,dpt bayar fees pun dah cukup besar rahmatnya utk saya.

T-shirt yg berharga sehelai rm20 pun saya berkira2 nak beli tambah lagi nak beli kasut specialnya?Harga kasut tu dlm RM150...mak oii mahainya masa tu saya rasa..tapi bila tengok kawan2 menari dengan cantiknya guna kasut tu,saya teringin la jugak..simpan duit sikit2..2,3 bulan lepas tu dapat la jugak beli..Nak dijadikan cerita punyalah syok pakai sebulan rasanya,saya tertinggal kasut tu dalam locker di True Fitness.Next day datang gym baru perasan kasut tak ada dlm beg..huhuhu...Sedihnya,mahal kasut tu..macamana saya nak beli lagi kasut tu?

Saya paling rapat dengan Kak Rose dalam dance class ni..Dance shoes dia toksah cakap lah..pakai ikut theme n kaler baju.The next class bila saya masuk je TF,kak Rose tunjuk dari jauh sepasang dance shoes kaler pink.Katanya,"ambiklah..kak rose dah tak berapa pakai kasut ni, lagipun hubby kak rose suruh bagi kat Sofia (saya le tu),sebab katanya kak rose dah ada banyak kasut".

Sedih jugak kalau ingat waktu tu..banyak benda yang teringin nak beli tapi tak mampu..duit minyak keta pun asyik mintak kat hubby..pinjam kat dia,bila dah dapat payment bayaq balik..tapi nasib baik la hubby jenis yg understanding..sangat-sangat helpful..kalau tak dak dia memang susah jugak nak hidup masa tu..

Pengalaman paling ngeri dan paling sedih masa buat kek ni bila kek saya diberhentikan penjualan?Eeee..teruknyaaa!!!..

Ini terjadi di USJ 20,masa tu bulan ke 3 berbisnes.Masih merangkak2 lagi katakan..tiba-tiba masa saya ke sana,'dealer'nya kata tak perlu hantar lagi,dia nak pulangkan kek saya.Kenapaaa?....
Tersirap darah saya masa tu..lagipun, pada masa tu itulah tempat yg paling tinggi jualan untuk kek saya..Masa tu baru hantar ke 4-5 tempat.

Rupanya ada customer komplen..kek saya dah berkulat katanya..rupanya memang kek tu dah expired tapi masih ada di atas meja,budak2 staff situ lupa nak alihkan kek saya.So ada lah customer yg terbeli..dan semuanya SALAH SAYA sebab:

1.Saya nak jimat minyak,so saya tak pi jenguk-jenguk pun sedangkan tempat tu taklah jauh sgt dengan rumah..
2.Saya tak berhati-hati dan tak buat research betul-betul cara panjangkan jangka hayat kek.(Tapi itu resepi lama..sekarang dah resepi lain,kek pun dah tahan lama!)

Walaupun saya terima dengan hati terbuka,tapi menangis jugak saya malam tu..Saya ingat lagi saya betul-betul menangis depan hubby...teresak-esak nangis..Dialah yg memujuk saya..Thank u sayang..:)

Satu lagi kes yg paling tragis bila KEK AKU DIBUNGKUS?..."Kak, bos cakap akak boleh ambik balik kek akak..dia tak nak jual dah..KEK AKAK DAH SAYA BUNGKUS..".Wah..ini betul2 buat aku tergamam..puncanya bila bosnya dah tersalah tulis nama aku kat cek.itu pulak first payment,bila nak bank in aku tak perasan pulak.then bila bank return the cheque, aku pun ingat tak dak masalah lah mintak diorang reissue cheque.Itu memang tak dak masalah,tapi aku pun berani sangat pi mintak balik RM5 yg bank dah deduct dr akaun aku disebabkan salah bank in tadi..sebenarnya bukan sebab berani tapi aku rasa dah bukan salah aku,sure bos diorang ni pun tak marah macam dealer2 kat tempat lain...

Tapi rupanya dia dah naik hangin dgn aku..la la tu jugak dia suruh staff dia BUNGKUS kek aku...aku nak jumpa dia ingat nak minta maaf and nak pujuk dia pun dia tak nak dah..dengan egonya, aku tak ambik pun kek aku yg dibungkus tu.aku suruh budak2 kat situ makan ja..kalau tak nak, aku suruh diorang sedekah je kat sesapa...

Perit rasa masa tu..takut pun ada..takut jugak dealer tersebut yg dikatakan sangat berpengaruh bercerita pada dealer2 lain..memburukkan aku ke..akhirnya aku dpt terima kenyataan..aku berserah pada Allah..aku sedar hanya Dia yg memberi rezeki padaku dan semua umatnya..

Macam2 lagi pengalaman yg pahit2 sebenarnya..pernah dimarah dan diherdik disebabkan aku claim payment yg dah 6 bulan tak bayar? Katanya,ada org berhutang dgnnya sebanyak RM20,000 pun dia tak bising?Tak perlu aku berkata2..buatlah andaian masing2 mengenai kenyataan tersebut...

Jadi, best sangat ke bisnes ni?nampak macam best,tapi kena banyak bersabar..yg penting mesti ada PASSION..baru boleh bertahan,insyaAllah...

0 comments:

Post a Comment