Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, March 17, 2010

Takutkah aku dengan persaingan?

Di salah satu Kedai Mesra di USJ,ada 2 org supplier nasi lemak.Supplier pertama seorang kakak yg dah lama dalam bidang ni,rasanya lebih dr 10 tahun.saya kenal kakak ni,sangat baik dan lemah lembut bagi aku..soft spoken gitu..Seorang lagi supplier saya kurang kenal sebab masih baru..Kata Yati pada pagi itu, akak nak tau tak supplier nasi lemak yg baru tu hairan kenapa nasi lemak kakak tu lebih laku darinya?macam2 dia dah buat katanya..kakak tu naikkan harga pun org masih beli.Tapi yg menakutkan,katanya "Kalau cara macam tu tak jadi,aku guna cara halus".

Sungguh tak bertamadun betul lah..Apa kata balik dan tengok dulu kelemahan kita.Mesti ada yg tak betul tu..Saya rasa tak lama lah bisnes orang yg suka main cara halus ni..Lupakah dia,Allah yg memberi rezeki?

Saya pula selesa bertapak selama 2 tahun tanpa pesaing(yang ada cuma brownies ketika itu tetapi kami tak pernah menjual di tempat yg sama).Selepas mengharungi tahun pertama dengan pelbagai dugaan,saya semakin selesa.ini kira dah bahaya ni,dah di ambang COMFORT ZONE..itulah yg saya tak suka sebenarnya..

Tiba2 pada tahun ke 3 saya dah ada pesaing!!.Bermula dgn 1 pesaing,kemudian 2,3,dan sekarang makin banyak lagi..Risau jugak saya mula2..bolehkah saya bertahan? Sampaikan tak boleh tidur jugaklah mula-mulanya..macam2 strategi aku fikirkan,ye lah nak fight orang kata..

Tapi, makin lama saya semakin yakin yg kek saya dah ada peminatnya tersendiri..dan saya dah merasai nikmat dan hikmah dalam persaingan.Sejak saya start ada pesaing, baru saya rasakan otak saya lebih ligat berfikir,tak lah senang sangat kerja otak saya ni,hehe..Sejak itu juga, saya jaga kualiti dgn lebih baik,jaga packaging,pendek kata saya dah alert dr semua segi lah..

Untuk pesaing2 saya seperti Brownies,Balqis,Nor Azlin dll..apa kata kita bersaing dengan sihat,jauhkan dari hasat dengki dr dalam diri kita.Kita masih kecil,bila kita membesar nanti lebih banyak dugaan dan saingan di luar sana.Sama-sama kita berkongsi rezeki Allah yg maha luas ini.Selagi kita bekerja keras dan berdoa,Allah pasti memberinya.Yang penting biarlah rezeki kita ini BERKAT.Amin.

1 comments:

  1. tahniah anis...pasal dah melalui segala pahit maung berniaga. kagum dgn kegigihan anis ni. wah tak sangka adik kecik ni begitu matang skali skarang. doa kan terus berjaya.

    ReplyDelete