Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, July 18, 2013

BILA TIADA KOMUNIKASI.....

BILA TIADA KOMUNIKASI.....

Saya percaya komunikasi adalah kasih sayang...kasih sayang adalah komunikasi...Ia sangat bergantung antara satu sama lain.Kalau tiada komunikasi maka akan pudarlah kasih sayang..Tak kiralah komunikasi dengan pasangan, atau dengan pekerja, atau dengan adik beradik kita.Perasan tak, untuk yang bekerja..kita akan rasa lebih rapat dengan kawan sepejabat berbanding adik beradik kita sendiri..Sebab dari komunikasi inilah..banyak yang kita share dengan kawan-kawan, membuatkan kita semakin rapat..Kalau kawan yang dah lama kita tak contact, walaupun dulunya best friend kita, tapi dah tak boleh nak rapat sebab dah lama tak berkomunikasi...

Dulu, kami pernah mengalaminya..Selama hampir setahun suami terpaksa jadi weekend husband, kerana dihantar untuk projek di Johor Baharu. Setiap hujung minggu memang dia balik, terasa kuat je masa tu..Sebab saya ada maid masa tu..adik-adik pun tinggal sekali...Tapi, makin lama terasa makin pudar kasih sayang..

Sebab tu lah, masa kawan saya Zura menghadapi masalah yang sama 2 tahun yang lepas, saya betul-betul galakkan dia ikut je suami..Tak kisah lah masuk hutan Karak ke..asal mesti bersama-sama suami..Tapi alhamdulillah, mereka ambik keputusan yang lebih drastik,lebih mantap..lebih berani!.. Suaminya yang resign!..Ha ha lagi bagus! Good job Tajul..demi keluarga kan..Dan sekarang saya dapat rasa kehidupan mereka sangat baik, kasih sayang pun berbunga-bunga..:)

Teringat pulak cerita maid saya Kak Wati yang dicuri dealer saya setelah 11 tahun tinggal bersama saya. Mula-mula dulu memang semuanya kami salahkan sepenuhnya pada dealer tu...Salahkan Kak Wati jugak..Kak Wati tak bersyukur lah..Tapi sebenarnya...bila saya betul-betul fikir kembali, memang sebenarnya segalanya is about u..U create it, tapi u tak perasan.....

Ianya bermula bila saya dah jarang berkomunikasi dengan Kak Wati!..Mana taknya, 10 tahun dia tinggal dengan saya, kami dapat berkomunikasi dengan baik..Kasih sayang dia pada saya..dan saya pada dia sangat kuat..Tapi, setahun terakhir Kak Wati mintak tinggal di luar bersama suaminya.Mereka sewa rumah di luar.Jadi, dia dah tak balik ke rumah..dia hanya datang buat kek, dan balik ke rumah suaminya..Konon kami ni ingat, kesianlah pada suaminya..dah 11 tahun tak merasa hidup bersama isteri, pastu pulak..kami fikir, kalau dah bersama suami..hati akan lebih gumbira, lebih tenang..kerja mesti tip top punya...Itulah sebabnya kami benarkan dia tinggal bersama suaminya..

Rupanya....

Bila terpisah macam tu, kami cuma berjumpa di kedai...Dan, saya yang busy lah sangat masa tu..dah tak banyak berkomunikasi dengan Kak Wati..Segala urusan dalam kedai saya serahkan pada Kak Wati..ye lah masa tu baru setahun bukak kedai..dia masih boleh handle, dan dia pun memang cekap dan boleh dipercayai..Masing-masing dah buat hal masing-masing..Saya cuma datang hai hai..lepas tu busy dengan kerja-kerja luar...

Akhirnya....

Bulan Jun 2012, bila Kak Wati balik kampung, dia  tak muncul-muncul semula..Rupanya dia dah diangkut orang lain ke rumahnya..(bunyi macam marah lagi..hehe)...Saya dah faham puncanya dari mana..Bila dah kurang komunikasi, kasih sayang akan semakin pudar..masa tu bila ada yang 'cucuk', memang senanglah jarum nak masuk...Tapi, tak apalah..kami redho ada hikmah yang sangat besar kat situ..Dan, saya kembali rasa bersemangat bila saya dapat rasa, siapa yang pegi dari saya..dialah yang rugi..Kerana kami ada banyak sangat nak berkongsi dan nak diberi!..

Baru-baru ni timbul pulak masalah pekerja..Ada puak A dan puak B..semuanya orang Indonesia..mereka bercakaran sesama sendiri..Rupanya, bila dirungkai...masalah mereka berpunca sekali lagi tentang kasih sayang..Tentang lack of love..lack of attention..lack of communication..Puak A kata kat puak B..puak B kata kat puak A..

Nak tau apa puncanya?..

Sebabnya... salah sorang dari puak A kata,habislah kau..Kak Anis dah ada pekerja baru..dia lebih sayang dengan pekerja tu..dia dah tak sayangkan kau..Dan, bila diorang bercerita macam tu, saya terus tak jadi nak marah..Terus saya cakap pada suami, saya dah tau puncanya..Tak payah marahkan mereka..mereka rindukan saya..Mereka dahagakan kasih sayang saya sebenarnya..Sebab saya dah 'busylah sangat' semula..Terus saya peluk diorang..Saya katakan, saya sayang kamu semua...tak ada yang lebih, tak ada yang kurang...

Kalaulah mereka tahu, betapa saya sangat-sangat sayangkan mereka semua....

~Deep from the bottom of my heart~




0 comments:

Post a Comment