Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, December 10, 2013

KALAU RESIGN, SIAPA NAK BAYAR HUTANG?

KALAU RESIGN, SIAPA NAK BAYAR HUTANG?

Kalau saya berhenti kerja, siapa yang nak bayar hutang piutang saya? Kadang-kadang itu menjadi persoalan kepada sesetengah orang. Betul jugak kan, nak resign je pandai... tapi hutang keliling pinggang siapa nak tanggung nanti?..

Mungkin ada orang terfikir,orang yang ambil keputusan untuk berhenti kerja ni semuanya bebas dari hutang kot?..Jangan merepek..Tidak!...Sama jer, kebanyakan orang berhutang sama saja macam anda semua, macam kita semua...Ingat masa saya resign dulu saya dah bayar semua hutang saya ke?..Tidak!..Ingat saya tak takut ke dengan hutang piutang saya kiri kanan?..Mana saya nak korek duit nak bayar hutang kalau dah resign nanti?..

Disebabkan tak ada ilmu kewangan,saya yang baru bekerja masa tu ghairah untuk berbelanja. Terutamananya kerja dengan syarikat gergasi..mestilah mampu kan!..Bull shit!.. (untuk saya sorang yang tak pandai manage kewangan, orang lain tak terlibat ye).Mampu hapa?..Semua beli dengan credit card.Masa tu rasa kayalah sangat dapat beli dengan credit card. Sampaikan tak cukup 1 credit card..tambah lagi..tambah lagi..

Uishhh...ingat mampulah nak bayar balik..tapi bila kira-kira balik, dengan increment gaji setahun dalam 100 ringgit atau 200 ringgit lebih, macamana nak cover lifestyle yang dah melampau ni, hutang yang sukar nak diselamatkan ni?..

Itu baru hutang credit card, belum hutang rumah..hutang kereta..Gaji masa tu 8- 10 tahun yang lalu, belum pun RM3000. Masa tu saya dah terfikir, mana boleh hidup macam ni?..Bermaksud, sepanjang umur kena bekerja untuk bayar hutang..Sebab periuk pun makin lama makin besar..tentulah kerak nasi pun makin besar. Oooo la la la!..Macamana tu?..

Nasik pun dah jadi bubur..sebab masa berhutang tak nak beringat!..Tapi saya tetap bersyukur, kerana berhutanglah kepala hotak saya jadi kreatif. Saya terpaksa pikir macamana nak kaya kalau macam ni? Dapat gaji, bayar hutang..hujung bulan, duit habis..Boleh ke kaya kalau macam tu?..Itulah saya start buat bisnes part time. Lama-lama minat berbisnes pun timbul..Dan last-last TERPAKSA RESIGN!..

Masa resign tu, hutang berlambak sebenarnya..Tapi cool jer...Dah agak dah, nanti kaya mesti dapat bayar semua hutang tu!..

Tapi macamana nak kaya?...

Ye lah...bila dah resign, bukan bermaksud u dah boleh duduk goyang kaki kat rumah..dah boleh jadi mem..atau dah boleh jadi tuan besar!..Come on lah, dah tahu banyak hutang,carilah jalan macamana nak bayar balik. Kalau hari-hari berguling atas katil mewah anda tu, kalau hari-hari melangut depan drama Korea tu...kalau hari-hari bangun tidur jam 12 tengahari, macamana nak bayar hutang?

Lagipun kan selalu dah mintak jalan penyelesaian dengan Allah?..Mesti Dia akan tunjuk satu hari nanti..Ni mintak tapi tak konfiden boleh dapat..patutlah Dia tak bagi..padanlah muka, serabutlah sendiri!..Ada caranya..tapi tak nampak!..Kesiann...

Pointnya di sini ialah...kalau dah terperangkap dengan hutang, bertenang dulu..baru cari idea macamana nak solve perkara ni. Sebab bila berfikir dalam keadaan tak tenang, penyelesaian tak datang..lagi bertambah serabut lagi..Cara nak selesai pulak, bekerja pun tak salah...tapi kena cari pendapatan dari source lain jugak. Buat bisnes part time.

Tapi persoalannya, boleh ke nak fokus?Dengan tanggungjawab kerja, dengan part time lagi...Ada yang jawab boleh...Ye ke boleh?...Nampak hubungan suami isteri pun makin jauh je..ye lah dah sibuk cari duit..Masing-masing dengan aktiviti masing-masing..Makin rapat ke makin renggang?..Hahaha...saya tahulah, saya pun dah pernah alami...

Jadi, sebenarnya nak bagitau...u jangan ingat u sorang je ada hutang.Hampir semua orang sama dengan u. Tapi orang lain berani bertindak keluar dari comfort zone. Keluar dari zon selesa dengan berbisnes!..Orang yang gaji RM25 ribu pun resign sebab nak bisnes..inikan pulak yang RM2 ribu!..Kalau ada ilmu, yang RM2 ribu pun boleh jadi RM20 ribu sebulan tau!..

WALLAHU'ALAM....

~Jom kita beristighfar 100 kali dan berselawat 1000 kali sehari~

4 comments:

  1. terima kasih puan atas perkongsian yg menarik ini

    ReplyDelete
  2. terima kasih puan.
    sangat bagus penulisan ini, membuatkan otak saya ligat berfikir yntuk selesaikan masalah hutang.
    tambah pula, saya dah bagi resign notis..
    status makan gaji ni, hanya tinggal lagi 33 hari sahaja.
    harap saya dapat bebaskan diri dari hutang mudarat dan jadi berjaya seperti puan.

    ReplyDelete
  3. Agree sgt2 kak anis..saya punya last day on 28 Feb 2014,xsbar untuk focus pada bisnes yang baru bermula sebulan ni..Doakan saya kak anis

    Wsalam..
    Nana Ismail

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Anis,

    Agree sgt2..Blog kak anis sentiasa jadi semangat buat saya..Saya last day kerja on 28 Feb 2014(Jumaat) dan saya akan focus pada bisnes saya yg baru bermula selama sebulan..Doakan saya kak anis,..

    ReplyDelete