Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, August 26, 2014

BAGAIMANA KALAU STAFF MENCURI?..

BAGAIMANA KALAU STAFF MENCURI?..

Assalamualaikum...Sy ada satu permasalahan.. Seorg staff sy yg telah mengaku mengambil duit jualan harian di kedai sy... Semalam sy telah menggantung dia dari bekerja selama 1 minggu.. Walaupun amaun yg diambil tidak banyak tetapi pihak kami berpendapat dia ambil duit tu setiap hari... Bukti2 resit dan sbgnya telah dia lupuskan. Kami terpaksa meminta kerjasama cus...tomer utk buktikan hal berkenaan. Blh ke sy nak mintak pndpt akak dan suami, apa tindkan yg paling wajar sy perlu buat utk tangani maslah ni. Utk makluman staff sy ni sbnrnya dah diberi peluang kedua.. Dulu dia pernah sembunyikan hasil jualan sbyk 1k lebih . Sehingga dpt dikesan baru dia mengaku terambil... Staff sy ni wanita yg berkeluarga ada anak2 org. Umur lingkungan 29thn. Terima kasih atas keprihatinan akak n abg ye...

Pandangan kami:
Perkara ni adalah perkara yang biasa berlaku untuk orang bisnes. Semua ini adalah satu proses yang kita kena lalui jugak bila kita berbisnes..

Mula-mula bila kita dapat staff yg 'tak best' kita rasa down sangat..Sebenarnya bila perkara yang tak best berlaku di sekeliling kita..semuanya adalah kerana SALAH KITA SENDIRI!!..Sedarlah..ingatlah balik apa yang kita pernah buat dulu..Jangan buat-buat lupa!..

Semuanya yang terjadi,adalah kerana diri kita sendiri yg negatif, dan sebab tu lah kita sedang menarik perkara yang negatif berlaku dalam hidup kita..

For things to change we must change first!!...

Mungkin dulu u tak pernah langsung mencuri duit orang..atau duit boss u..Tapi, kalau dulu u pernah bekerja..pernah tak sekali je u MC tapi sebenarnya u tak sakit?..Atau pernah sekali curi-curi surf internet masa dalam ofis tak?.

Walaupun sebenarnya sekali je...sampai hampir tak ingat..tapi, What u give, u get back MORE!!...itu kalau sekali je curi time office, kalau hari-hari?..U will get back MORE AND MORE AND MORE!!Tak takut lagi?..

Tak kisahlah apapun..yang penting kita berubah dulu..EPF staff, gaji staff, duit zakat perniagaan, semuanya jangan buat mudah..Semua tu hak mereka..Jangan kedekut dan berkira dengan staff, berkongsi rezeki bersama mereka.

Jangan boss je asyik tukar kereta..hidup mewah.. tapi staff semua hidup melarat, staff semua dah 3 tahun gaji dok 800 ringgit situ, tak naik-naik!..

Kami pun pernah menghadapi masalah staff mencuri jugak sebenarnya. .Ada yang mengaku, ada yang tak mengaku..Yang mengaku dan berjanji tak buat lagi kami beri peluang lagi..Alhamdulillah nampaknya dia dah ok..

Tapi, yang pentingnya..kita tak perlu risau lah...Doa saya satu ja dari dulu sampai sekarang..Ya Allah jika mereka ini yang terbaik untukku Ya Allah..Kau kekalkanlah mereka denganku..Jika sebaliknya Ya Allah..Kau keluarkanlah mereka dengan sendirinya Ya Allah...

Alhamdulillah bila kita kembali padaNya,benar-benar yakin padaNya..Dia permudahkan segalanya...Banyakkan beristighfar, berselawat dan bersedekah lah!!..Itulah jalan yang paling mudah dan paling cepat untuk kita mengatasinya..:)

WALLAHU'ALAM. ..

0 comments:

Post a Comment