Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, August 19, 2014

FACE THE FEAR ( By Zuralicious )

# FACE THE FEAR #

Semua org dilahirkan, pasti ada ketakutan dlm diri. Tapi jika kita perhatikan kanak kanak lebih bebas dari ketakutan, betul tak?

Cuba observe anak2 kita atau kanak2 disekeliling kita, mereka bebas lakukan apa shj tanpa fikirkan risiko. Ank kecil yg sdg belajar jalan cthnya, sentiasa mencuba...jatuh..cuba lagi..sampaila mereka pandai berlari.

Kita juga dulu seperti ank kecil ni..., berjalan jatuh dan berusaha tanpa jemu, tetapi bila meningkat dewasa byk sgt ketakutan yg membelengu hidup kita. Nak buat apa pun takut, takut,takut..

Nak berniaga takut x da modal
Nak buka kedai takut x dpt byr sewa
Nak buka kedai takut x ada org nk kerja atau takut x ada pelanggan...

Sayalah tu yg dulunya takut nak membuat keputusan, skrg pun masih ada lg ketakutan dlm diri but i am much more better than yesterday :):))

Sy nak kongsi 1 kejayaan saya menghadapi ketakutan. Saya ni sgt sukakan air, kalau bercuti selalu akan tinggal di hotel yg ada swiming pool, disamping sbb anak2 jugak la, dan saya mmg akan turut bersama bermain dgn ank2 dalam pool, tp nak tahu tak? Sy tak pandai berenang, pandai berendam je, hehehe...

Dan sy ada 1 impian sy teringin sgt nk snorkeling. Pertama kali melancong ke sabah pada 2011, semangat berkobar kobar nak snorkeling namun akhirnya ank2 je berjaya snorkeling, sdgkan saya sangat2 takut masa tu walaupun kami mengupah seorang guide yg akan membantu kami. Akhirnya impian saya terpendam begitu je.,

Pada cuti sek nov 2013 br ni saya dan keluarga ke sabah lg, kali ni kami pergi beramai ramai bersama team anis choc cake, dan acara snorkeling turut ada dlm agenda..

Biasala, saya pada mulanya sgt bersemangat tp bila kaki x jejak dasar laut mula ketakutan yg amat sgt. Tp kawan baik saya ni paksa jugak sy berenang ke tengah laut, dia yg bawa saya. Sy gengam tangannya tak lepas, 2-3 kali percubaan tak berjaya, sbb bila saya panik bila kaki x jejak dasar laut saya akan tenggelam, dan saya masa tu rasa mcm nak menangis sbb sangat2 takut, mcm ada dlm fikiran...

Tapi kawan baik saya ni, tetap paksa dan dia suruh saya relax, kosongkan fikiran dan pegang je tangan dia dan berenang bersama dia, dan akhirnya alhamdulillah saya berjaya sampai dan dapat menyaksikan akuarium dasar laut yg sangat indah, subhanallah...!!!

Bila sampai ke darat, saya peluk sahabat baik saya ni dan menangis sbb dia dah bantu saya mencapai impian yg dah lama saya impikan!!!!

Yang paling penting, saya berjaya melawan dan menghadapi ketakutan yg ada dlm diri saya....

Apa yang saya belajar dr pengalaman snorkeling ni, jika kita berani menghadapi ketakutan dlm diri kita, punya keyakinan yg tinggi, ada mentor yg blh tunjuk jalan pada kita, in sha allah...pasti impian akan jadi kenyataan :)::))

~heart to heart~
See More

0 comments:

Post a Comment