Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, April 19, 2013

AKIBAT SEBIJI MARIE CHEESE LAYER...

AKIBAT SEBIJI MARIE CHEESE LAYER....

Ada orang sangat memilih orang untuk memberi, terutamanya memberi wang atau bersedekah..Fikiran dah terlalu disempitkan.. bila memberi tu hanya pada orang miskin atau orang kurang upaya atau ibu tunggal atau anak yatim.Bila fikiran kita sempit dan kepercayaan kita bersedekah hanya pada orang-orang yang disebut tadi, bermakna bila orang-orang yang kita sebut tadi tu tak muncul depan kita, kita tak nak bersedekah...kita tak nak memberi..

Sebenarnya, kalau kita suka memberi....kita tak akan memilih orang untuk memberi..Beri, beri beri...kita tak akan ambil tahu pun backgroundnya kalau kita betul-betul ikhlas nak memberi..Macam pelik pulak bunyinya kalau kita tahu dia sebenarnya anak orang kaya contohnya...kita tak nak memberi pada dia..Sebenarnya, anak orang kaya atau tidak, tapiiii...perasaan mereka yang menerima pemberian kita itu yang akan membuatkan ada satu perasaan indah dalam jiwa kita..

Dan, perasan tak Allah pun memberi pada semua yang meminta...Dia tak kira pun orang tu dah kaya atau miskin? Asal yang meminta dan bersyukur?

Beberapa hari lepas ada sepasang suami isteri yang dah berumur datang ke kedai bertanyakan tentang kek untuk door gift perkahwinan anaknya..Melalui perbualan, saya tahu, diorang ni pasti orang berada..Diorang membawa cucu bersama..Cucu mereka ni sangat menarik perhatian saya, ye lah..muka mix..campuran arab ke mat salleh ke tak tahulah. Diorang datang just untuk survey, belum order lagi..Jadi, sebelum balik..saya pun bagilah pada cucunya sebiji kek Marie Cheese Layer, sebab nak bagi chocolate cake atuknya kata dia tak boleh makan coklat sebab dia ada asma..Cucu orang kaya ni sangatttttt lah happy....tapi itu biasa, memang lah budak-budak ni mudah happy kalau kita bagi hadiah kann..

TAPI...., yang lebih menyentuh hati ialah pasangan aunty dan uncle ni lah...mula-mula diorang macam pelik kenapa saya boleh bagi free cake pada cucunya sedangkan dia tak confirm order pun..Dia sebut, malulah nak terima...saya belum confirm order lagi..Saya cuma kata, tak apa...tak kira confirm order atau tidak, memang saya nak bagi kek tu pada cucunya...Saya suka melihat keseronokan pada muka budak-budak ni kalau dapat hadiah...Yang bestnya..aunty dan uncle ni macam sangat teruja, dia tak sangka agaknya...Terus masa bersalaman, aunty tu kata...Aunty doakan bisnes u berjaya,bisnes u akan lebih maju lagi....Hampir mengalir air mata saya..dan nampak ada air di bibir mata aunty tu juga...Betapa indahnya saat itu...

Pengalaman itu sangat bermakna, baru saya sekarang benar-benar faham...kalau ikutkan pada mulanya hati saya sangat skeptikal...Saya tahu mereka orang kaya, ada terdetik sekejap si budak kecik tu kata..tak payah bagi...atuk nenek dia kaya, kalau cucu dia nak..pasti diorang akan belikan..tapi..tiba-tiba saya dapat fight budak kecik tu..saya kata saya tetap nak bagi jugak..dia kan kanak-kanak, best tau kalau bagi pada budak-budak..budak-budak ni sure appreciate dan pandai express happiness kalau dapat hadiah...dan saya nak bagi jugak, tak kira dia cucu orang kaya atau tidak..

Kalau saya tak bagi kek Marie Cheese Layer tu, pasti saya tak dapat DOA itu kan?..

WALLAHU'ALAM....

ALLAH MAHA MENGETAHUI....

0 comments:

Post a Comment