Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, April 30, 2013

DAPAT RESEPI TAT NENAS MELALUI DOA SEMASA HUJAN LEBAT

DAPAT RESEPI TAT NENAS MELALUI DOA SEMASA HUJAN LEBAT

Asalnya tat nenas yang saya jual sekarang ni adalah berasal dari resepi seorang bonda..Saya adalah peminat tegar tat nenas dari zaman kanak-kanak dulu..Masa saya buat delivery kek sebelum ada kedai dan pekerja dulu...saya sentiasa terjumpa tat dengan tat ini..Nampak inti jemnya sangat menarik, tidak kering seperti jem yang  dibeli di kedai.Mesti jemnya buat sendiri fikir saya..

Kali pertama saya beli di Petronas Seksyen 13 dengan harga RM 15 pada tahun 2009..Mak oooiii mahalnya dalam hati saya...ada 24 keping saja sebalang..tapi disebabkan sedap sangat..saya TERPAKSA beli jugak..Tat tu sentiasa ada dalam kereta saya..kalau saja tak sempat sorokkan dari anak-anak..pasti depa habiskan..bukan tak nak bagi, tapi depa makan tak hengattt..boleh makan sampai habis sebalang..itu yang tak tahan..sebab MAHAL tuu....hehe...

Disebabkan tat ni sedap sangattt...Saya ingat lagi, saya sampai tak sangka ada orang boleh buat tat sesedap ini untuk dijual..maksud saya ikhlasnyaaa orang yang buat tat ni..dia tak menipu bagi saya..dia buat betul-betul nak bagi peminatnya puas hati..Bila dapat tahu dari Lili staf Petronas Seksyen 13 Shah Alam ni bahawa yang menjual tat ni adalah pakcik dan makcik yang dah berumur..lagi lah  rasa syahdunyaaa tak tau nak cakap macamana...

Tat yang dimakan hampir beberapa kali seminggu..membuatkan saya rasa ada connection dengan pembuatnya..Sentiasa teringat kat bonda dan ayahanda ni, walaupun belum pernah berjumpa ..Sehinggakan membawa ke dalam solat dan sentiasa berdoa kepada mereka berdua..Betul-betul terasa appreciate sangat dengan usaha mereka berdua..terasa keikhlasan...terasa sayu...kerana tidak berkira bahan dan rasa macam lengkap bagi saya...

Saya selalu mendoakan mereka berdua..Ingat lagi doa saya pada mereka, "Ya Allah..,Makcik dan Pakcik ini membuat tat sangat sedap Ya Allah..saya terasa keikhlasan mereka Ya Allah..Mereka tidak menipu..mereka  membuat dengan sepenuh hati..mereka seolah-olah memudahkan untuk kami peminat tat ini tak perlu buat sendiri lagi..terasa kasih sayang dalam tat ini Ya Allah...Ya Allah..Kau berilanlah kesihatan kepada pasangan makcik dan pakcik yang buat tat ini..Saya dengar mereka dah tua Ya Allah..Berikanlah rezeki yang melimpah ruah kepada mereka dan keluarga mereka Ya Allah..." Setiap kali berdoa..setiap kali menitis air mata saya kepada kedua orang tua ini...Masih terasa kesayuannya...

Masa tu tak ada terdetik langsung dan tak sangka yang bisnes tat Bonda ini akan menjadi seperti sekarang ini..betul langsung tak terdetik..Ceritanya bermula sebelum saya ke seminar Dr.Azizan Osman- IMKK (Intensif Mentor Kekayaan & Kejayaan), saya berjumpa dua orang rakan baik iaitu Siti Zura dan Nyak Norliza..dah lama tak jumpa Nyak ni..jadi..Tat ni lah yang menjadi penghubung kami...saya bawa tat nenas Bonda ni sebagai hadiah untuk depa dua...Dan kebetulannya semuanya gila tat nenas..Nyak yang tinggal di Kinrara sanggup ke Petronas Shah Alam nak beli 6 balang tat tu..Kan Nyak?..

Balik dari IMKK.....Seminggu lepas balik dari IMKK terus cari kedai...

Pastu, kawan-kawan 2 orang ni dah excited sangat nak menjual tat ni..Sedangkan saya belum cari Bonda dan Ayahanda ni..Bila tanya Lili staf Petronas,dia kata makcik tu dah pesan jangan bagi no fon dia pada sesiapa...dia tak nak terima order...dia tak larat nak buat banyak-banyak!!...Adoi macamana ni? Lili kata makcik ni garang sikit...Alamak, misi boleh berjaya tak ni?..

Disebabkan baru belajar dari IMKK- THE POWER OF 21 DAYS...Saya pun start berdoa selama 21 hari berturut-turut tanpa miss supaya saya dapat no fon makcik ni..Betul-betul saya buat..dan dengan yakinnya saya serah pada Allah..

Malam yang ke 22, tak sabar ni nak contact Lili..masa tu ingat lagi jam 11 malam..dah tak boleh tahan dah nii..sepanjang hari teringat..Pui kanan..pui kiri..hihhii...bila call Lili, macam senangnyaaaa Lili bagi fon no Bonda Meah..Sebelum ni punya la susah tak nak bagi...Macam miracle pun ada..Tapi Lili pesan jangan bagitau Bonda Meah siapa yang bagi no fon ni..Lili takut kena marah...

Satu part dah setel..

Dua tiga hari selepas tu...nak call makcik ni tapi belum ada kekuatan..Tiba-tiba pagi Jumaat tu hujan lebattt sangat...Saya macam terus dapat kekuatan, teringat mentor ajar doa paling mustajab adalah masa hujan lebat..jadi saya pun doa doa...terus call dia..suara macam manisss ja..terus tanya, nak jumpa makcik boleh tak? Dia cakap datang la rumah makcik.....ho ho hoooo...

Alhamdulillah..syukur sangat-sangat..memang dipermudahkan Allah..Dan saya boleh ngam dengan Bonda Meah ni..sembang-sembang nak mintak dia buat tart, dan saya tolong marketkan tart dia..dia kata dia boleh buat paling banyak 20 balang saja..Alamak, 20 balang tak syiokkk la nak bisnes macamana...

Jadi, masa tu baru beberapa minggu bukak kedai, saya masih ada ruang yang sangat besar..saya offer Bonda Meah untuk buat tat di kedai saya..saya carikan pekerja, dia macam sewa tempat saya lah..pastu saya beli lah tartnya..Esok harinya,dia terus datang ke kedai saya..tak tau lah apa yang dia rasa....Dia terus peluk saya..Dia kata, jadilah anak angkat makcik..makcik akan ajar buat tat..Berpelukan kami berdua..touching sangat bila ada orang yang nak kita jadi anak angkatnya..kerana mereka berdua tak ada anak rupanya!..

Masyaallahh...ALLAHU AKBAR!!..Betapa hebatnya kuasa Allah...Segalanya berjalan lancar sehingga sekarang..Bonda Meah dan Pak Engku terus menjadi ibu ayah angkat kami yang kami tak akan lupakan jasa mereka berdua...Setiap bulan mereka akan mendapat bahagian mereka.kerana kami dah janji pada mereka, mereka dah tak perlu susah susah lagi..tak perlu buat apa-apa lagi..hanya tumpukan pada ibadah..Insyaallah kami akan sentiasa bersama mereka berdua sehingga hujung nyawa....

WALLAHU'ALAM...

ALLAH MAHA MENGABULKAN (AL-MUJIB)
Jika seseorang membaca Ya Mujib sebanyak 55 kali setelah mengerjakan solat sunat,terutama ketika matahari terbit, maka keperluannya akan dipenuhi.




2 comments:

  1. terharu baca kisah ni..semoga Allah merahmati kalian. Amin.

    ReplyDelete
  2. MashaAllah...terharu saya baca kisah ni. Nak cari resipi tat nenas untuk raya ni, sebab anak2 saya pun semua suka. Alhamdulillah....semoga terus maju dan kirim salam buat ibu dan ayah angkat yang kuat semangat....

    ReplyDelete