Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, April 18, 2013

TIPS UNTUK ORANG YANG BARU RESIGN

TIPS UNTUK ORANG YANG BARU RESIGN (BHG 1)

Semalam kami semua ahli warga STOKIS dan DEALER Anis Chocolate Moist Cake teruja mendengar berita bahawa salah seorang Stokis kami dari Perak Utara iaitu Cik Munirah (Moon) telah meletakkan jawatan semalam. Kami ingin mengucapkan SELAMAT DATANG ke dunia sebenar perniagaan yang sangat indah ini, selamat BERHIJRAH & kami doakan untuk semua yang baru resign ini bergembira di alam yang lebih membahagiakan ini, SEMOGA ANDA SEMUA KAYA DAN BERJAYA!!..

Di bawah ini kami ingin berkongsi sedikit sebanyak tips untuk semua anda yang baru meletakkan jawatan kerana kami memahami segala kegusaran anda, kami memahami betapa excitednya anda...kerana kami berdua pernah melalui saat-saat indah ini beberapa tahun lalu..

1.CARI ILMU
Untuk mereka yang baru resign terutamanya untuk mereka yang resign kerana ingin menumpukan sepenuh perhatian pada bisnesnya , perkara pertama yang anda perlu lakukan adalah CARI ILMU. Memang ini adalah perkara yang tidak dititik-beratkan oleh ramai orang.Ada yang dah rasa bagus sangat, pandai sangat..(macam kami dulu lah..), ye lah income sebelum resign pun bagus lah tu sebab tu berani resign kann..tapiiiii...income tu boleh jadi susut, boleh jadi semakin menipis kalau kita tak cukup ilmu..

ILMU apa ye? Paling penting, kenalah cari ilmu untuk mendapat kekuatan dalaman..Sebab orang yang bisnes perlu double dan triple kuat dari orang yang bekerja makan gaji.. kerana orang yang resign akan bertemu banyak dugaan sepanjang perjalanan..Hanya orang yang KUAT DALAMANnya akan terus berada dalam alam perniagaan..yang tak kuat, akhirnya CARI KERJA BALIK!..

2.BERGANTUNG PADA ALLAH
Bagi kami berdua yang dah melalui zaman makan gaji dan berbisnes, kami boleh merasakan betapa kuatnya kebergantungan kita pada Allah SWT semasa zaman berbisnes ini..Dulu masa kita bekerja, kalau kita perform atau tidak perform, macamana pun gaji tetap ada..TAPI bila dah resign, baru sedar kita tiada siapa-siapa kecuali ALLAH YANG MAHA ESA!!..

Itulah dia..kita tiada BOSS untuk bergantung harap..ALLAH lah boss kita,ceo kita..padaNYA lah kita meminta idea, kita mengadu, kita minta kekuatan, kita minta perlindungan, kita minta lebih banyak kekayaan...kita minta rezeki yang berganda-ganda dariNYA, lebih banyak dari dulu..Percayalah, semakin kita bergantung harap dan YAKIN padaNYA, ALLAH akan memberi lebih banyak pada kita...

Jadi kita perlu MENCARI ILMU bagaimana kita boleh menambahkan keyakinan kita pada Nya..cari ilmu untuk merasa lebih MENCINTAINYA..cari ilmu bagaimana untuk LEBIH RAPAT denganNYa..Perlahan-lahan kita akan melalui satu fasa yang sangat indah..,tiba-tiba kita jadi SANGAT YAKIN, kita jadi SANGAT BERGANTUNG, kerana disitulah THE GREATEST LOVE OF ALL...Find THE LOVE,give MORE LOVE,  U'LL BE LOVED FOREVER!!...After all, itu yang kita cari sebenarnya...bukan DUIT, bukan kemewahan, tetapi LOVE!!..

3.FOKUS
Untuk fasa awal berhenti kerja ni, anda perlu FOKUS dengan bidang bisnes yang anda lakukan dulu..Habiskan apa yang dah anda start!..Jangan cepat melatah, dah nak lari fokus...Jangan ingat income sekarang ni dah kuat sangat..Fokus dulu, sampai boleh leverage, sampai boleh gajikan seorang pekerja untuk uruskan current bisnes kita...2 atau 3 bulan, make sure bisnes run very smooth di bawah pengurusan seorang pengurus, then baru boleh beralih arah..Itu pun kalau perlu..kalau dah tepu market bisnes anda...dah sampai ke Kutub Utara bisnes anda, sampai semua orang, semua makhluk di bumi ni dah kenal bisnes anda...hehehe..barulah kita go to the next one...Bisnes kita bukan setakat orang kampung kita je tahu ye dikk..kalau boleh biar sampai makhluk kat Planet lain pun tahu...baru gempak!..

4.BACA BUKU/BLOG/FORUM
Untuk orang yang baru resign ni, mereka masih belum betul-betul kuat..takut sekerat jalan biawak lalu je depan rumah, daaahhhh takut nak bukak pintu rumah..biawak tu lalu je, tak masuk rumah pun...dah takut nak keluar rumah..

Jadi, nak tanam kekuatan dalam diri sendiri, kena banyak banyak banyak membaca...Ada orang suka membaca buku, ada orang tak suka baca buku..Yang tak suka baca buku boleh baca di facebook atau di blog..Bagaimana mereka yang dah melalui pengalaman berhenti kerja ini membina kekuatan dalaman? Apa yang perlu ada untuk menjadi JUTAWAN? Apa attitude yang perlu ada sebagai usahawan yang berjaya? Boleh tak menjadi seperti lalang kalau nak berjaya? Kejap bisnes tu, kejap bisnes ni..kejap produk tu..kejap produk ni..Lama-lama dalam kereta kita penuh macam kedai runcit..segala mak nenek produk semua ada..Ada ke orang yang macam ni jadi JUTAWAN? Sama-sama kita observe kay..

Paling penting, kalau tak suka membaca..sama ada baca buku atau baca bahan bacaan ilmiah di internet, percayalah..tak lama lagi pasti anda terpaksa CARI KERJA SEMULA!..

5.CARI KAWAN BARU
Orang yang baru resign ni akan mengalami kepupusan kawan-kawan..Dulu masa bekerja memang kita dikelilingi oleh ramai kawan-kawan..Nanti tak lama lagi untuk yang resign ni, anda akan rasa sunyiii sangat...anda akan perasan anda dah tak punya ramai kawan..Kawan yang macam dulu kita boleh keluar lunch sama-sama, ramai-ramai...borak-borak..gossip gossipp..hihihiiii

Sekarang bila dah resign..cepat-cepat cari kawan-kawan baru..Ini peluang anda! Kali ni tapis betul-betul...Cari yang sealiran pemikiran dengan kita, jangan salah orang! Jangan yang membawa kita ke arah yang lebih teruk..lebih melalaikan..yang tidak ada vision..yang tak ada matlamat hidup..yang suka tidur sepanjang hari..yang suka bangun lewat.. yang suka buang masa..yang suka tengok tv saja..yang suka borak-borak kosong..yang suka gossiiiipppp saja..yang pandai komplennnn memanjang..semua salah, dia saja yang betul..yang suka mengutuk dan mengata orang...Jauhilah orang-orang macam ni..Kerana, kalau nak tahu kita boleh berjaya atau tidak, orang-orang sekeliling kita..Kalau kita kawan dengan PEROMPAK, insyaallah kita akan jadi PEROMPAK...tapiii..kalau kita berkawan dengan JUTAWAN, insyaallah lama kelamaan kita TERPAKSA jadi JUTAWAN!!..

Sebenarnya bukan senang jugak nak dapat kawan-kawan yang positif..tapi insyaallah dia akan muncul tak lama lagi..Berkenalan dengan orang yang dah resign dan dah berjaya dalam bisnesnya.Dekati mereka..tanya bagaimana mereka melalui saat-saat yang menarik ini? Takutkah mereka? Risaukah mereka? Anda akan dapati, semuanya SAMA SEPERTI ANDA...Takut seperti anda, sama ada boleh melaluinya atau tidak..Tapi, untuk orang yang dah berjaya melalui saat ini, mereka pasti katakan, kalau saya tahu betapa indah dan mudahnya untuk menjadi kaya...dah lama saya berhenti kerja!

Tapiiii...Kawan lama kena maintain..jangan sampai kita putuskan Silaturrahimmm, kita tidak diajar sebegitu dalam agama kita, bukan? Kalau boleh rapatkan lagi silaturrahim dengan kawan-kawan lama ni..Baik sangka dengan mereka, mereka inginkan kekuatan seperti kita juga sebenarnya, mereka juga ada impian sebenarnya.Cuma mereka tak ada guidance..fahami mereka, jangan buang mereka..dekati mereka..Kerana Allah sangat sayangkan umatnya yang berkasih sayang sesama makhluknya...

Opppssss, leteran pagi dah terpaksa dihentikan..Ada beberapa tips lagi yang tak sempat nak ditulis mengenangkan waktu Subuh dah menjelma....mari kita bersolat dulu, berselawat dan salam ke atas junjungan...Esok kita sambung tips ni kayy...Love Love Love!!..

WALLAHU'ALAM...

ALLAH MAHA BERKUASA....


0 comments:

Post a Comment