Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, April 25, 2013

NAK TIRU ORANG KAYA LAH...

NAK TIRU ORANG KAYA LAH...

Kenapa perlu tiru orang kaya? Penting sangat ke? Tiru apa sebenarnya? Tiru gaya hidup dia ke? Kalau nak tiru gaya hidup dia...dia pakai Ferrari, Lamborghini, camana kita nak tiru? hehe...

Mentor kata kita kena tiru je apa yang orang kaya buat..lebih-lebih lagi jika orang kaya tu menjadi MENTOR kita..tengok je apa yang dia buat..kalau dia selalu ke mesjid..ikut...kita pun kena selalu ke mesjid..dia selalu bersedekah tak kira pada siapa..kita ikut je..kita pun bersedekah..Sampai ke tahap kita tahu apa favorite food mentor kita..Mentor saya suka makan asam pedas & siakap bakar..Mentor anda?

Bila dah kenal dan berkawan dengan orang-orang kaya ni, barulah kita akan faham...ye lah, cara mereka berfikir pun lain rupanya..Segalanya berbeza, tentang kehidupan, wang, kemewahan, mengenai diri mereka,mengenai orang lain, segala-galanya lain dari pemikiran orang-orang biasa..

Orang kaya ni...diorang percaya bahawa hidup mereka boleh di 'design'..Bukan DAH TAKDIR bak kata ramai orang kita...Mereka percaya, kejayaan yang mereka capai itu adalah daripada apa yang mereka designkan..apa yang sering mereka fikirkan, apa yang sering mereka katakan, apa yang sering mereka rasakan..dan apa yang sering mereka lakukan!..Segala-galanya terletak di MINDA...Minda yang menjadi kekuatan mereka sebenarnya..Itu saja asset mereka..Mereka ni, ada juga yang jatuh..tapi tak lama lagi..tengoklah..mesti naik balik..Kenapa? Bukan sebab modal..tapi sebab minda ja..Dia tau macamana nak main games minda ni untuk design hidup mereka..

Macam-macam cara mereka buat untuk design hidup mereka...Mereka bermula design dengan mendekati Allah..Bila dah dekat dan jatuh cinta dengan Allah, dia mintak..dia doa..semuanya Allah beri..Allah sangat dekat di hati mereka..Mereka juga angan-angan..tapi mereka tak angan-angan MAT JENIN seperti orang biasa buat..Angan-angan mereka, mereka tuliskan di atas kertas...Banyak mana pun tak kisahh..lagi banyak lagi bagus, kerana Allah sangat suka hambaNya yang meminta-meminta..merayu-rayu...ALLAH MAHA BERKUASA...pasti DIA nak tunjuk kekuasaanNya..

Orang biasa?

Orang biasa dia kata...dah takdir yang, kita macam ni...Si polan si polan tu takpe lah..mak bapak dia kaya..kita ni mak bapak kita siapa? Dah start dahhhh....dah salahkan mak bapak pulak..bukan ke kita ada otak sendiri? Cer tengok kat luar tu..orang yang berjaya, berapa ramai datang dari ibu bapa yang tiada apa-apa? Ada yang lebih teruk lagi pemikiran orang biasa ni...Habis kalau semua orang buat bisnes, sapa yang nak kerja?Konfem hidup dia biasa-biasa kalau dia masih berfikiran macam ni...

Dulu kami pun tak faham..Tak berani nak sebut JUTAWAN pun..tak biasa, rendah diri..Dulu target sales ribu-ribu je..pastu dah berani target puluh ribu..bila selalu sebut, ratus-ratus ribu pun dah jadi biasa..Sekarang macam tak percaya, dah pandai mintak pada Allah juta juta? Allah nak bagi ke?..Mesti lah Dia nak bagi..Baik sangka lah dengan Allah..ALLAH kan MAHA KAYA? Tentu Dia nak beri pada hambaNya yang dekat denganNya? Yang MencintaiNya?

Bukankah apa yang kita fikir, apa yang kita rasa, apa yang kita cakap dan apa yang kita lakukan...itu semua adalah DOA?....

WALLAHU'ALAM..

ALLAH MAHA KAYA (al-WAJID)
Seorang beriman yang membiasakan diri membaca nama ya Wajid ini sekerap mungkin akan diberi kekuatan hati yang dapat membantunya menemukan apa yang ingin dia temukan dan menjaga apa yang telah ditemukannya.


0 comments:

Post a Comment