Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, April 15, 2013

SAYA TAK NAK JADI SUPERWOMAN..

SAYA TAK NAK JADI SUPERWOMAN

Saya teringat mentor pernah berkata, orang yang nak cepat berehat, ataupun maksudnya cepat retire, kira retire young retire rich lah kan..kita kenalah pulon dari awal..Buat apa pun buat full swing, all out.Setahun dua, fokus betul-betul dengan bisnes kita, cari ilmu betul-betul...applykan dalam bisnes kita.Perkemaskan sistem dalam bisnes kita, bila dah ada sistem, bisnes kita dah mudah sikit..nak berehat atau nak bercuti sikit pun tak ada masalah..Kita ada ke tak ada ke, bisnes tetap berjalan..Itulah yang dinamakan bisnes,bukan bekerja sendiri...kita lah boss kitalah pekerja..Mana best maca tu, hehe..

Itulah yang saya fikirkan masa mula-mula nak bisnes..Saya memang tak nak jadi SUPERWOMAN bukan saja dari awal bisnes..dari awal-awal kawin lagi,dah nak ada pembantu rumah..Ni semua mak saya lah ni..idea dia lah ni..lepas kawin ok lagi, tapi lepas dapat anak pertama Adam Haqimy, dia dah suruh cari pembantu rumah. Dia kata jangan jadi macam dia dulu, penat bekerja..(lain la kalau tak bekerja, kannn...)balik nak buat kerja rumah lagi, Bila penat, anak-anak dan suami tak boleh dilayan sepenuhnya..Darah pun selalu naik, hehehe...Ye lah, semua benda nak pikir..So dia kata, senang citer cari ja bibik..baru boleh spend quality time dengan family...

Jadi, dari awal lagi saya dah tak nak jadi SUPERWOMAN,malu jugak dengan kawan-kawan sebab diorang sangat pandai bahagi masa itu ini..Kagum dengan diorang,dah lah bekerja, dari subuh-subuh lagi dah keluar, maghrib ataupun kadang-kadang isyak baru sampai rumah..balik settle kerja rumah,masak..basuh baju, sidai baju,lipat baju,iron baju..banyak tul masa nak di habiskan tang baju ni..anak?sempat ke nak temankan anak buat homework?suami? dah ditinggalkan kesepiann..heheehe..Pastu ada yang ada bisnes lagi, fuuhhh memang kagumlah..Dulu saya pun awal-awal sebelum ada maid, rasa macam tu lah..best sangat bila orang nampak kita macam SUPERWOMAN..rasa hebat sangat..sebab bukan semua orang dapat buat macam tu tauu...Memang tabik spring lah, toink toink!!..

Tapiii....perlukah nak jadi macam tu?

Itulah dia..semua benda kalau nak buat sendiri, di situlah punca bagi sesetengah orang yang tak percayakan orang lain.Di rumah,semuanya nak buat sendiri..Bila ada bisnes,rasa dirinya saja paling hebat dan cekap.Orang lain dalam dunia ni semua tak cekap..tak pandai..Orang lain semua buat karipap (contohnya) tak sedap, tak cantik lak tu..Jadi kenalah buat sendiri..Kalau macam tu, selama-lamanya lah buat karipap sendiri..tak ada sistem..Memang insyaallah susah lah nak jadi JUTAWAN..

Ini merupakan TURNING POINT saya juga sebenarnya..

Dari awal bisnes lagi,lepas saya train maid saya Kak Wati ni, rasa-rasanya seminggu lepas tu saya dah lepaskan dia buat kek.Saya dah nampak, dari mula lagi,kalau saya kedekut ilmu sangat,tak bagi atau tak percaya orang buat..mesti terduduk punya lah..Dah la nak beli barang pun kita,nak buat kek lagi,nak buat delivery lagi..suami?anak-anak?mak ayah?kawan-kawan?Memang tak ada life la kalau macam tu...

Ada jugak yang kata, berani u bagi maid u buat kek? Nanti dia pandai, dia buat sendiri..balik kampung buat bisnes kat sana macamana? Aikkk...apa salahnya?Nak buat lagi la bagus, dengan ilmu yang kita bagi, dia boleh sara kehidupan dia sekeluarga di kampung..Masya Allah,tak nampak kah kita boleh buat pahala kat situ?Kalau dia appreciate, dia akan doakan kita selalu, lagi best kan..kan..kan..Macam Kak Wati sekarang ni pun, tak tahulah majikan dia sekarang sedar atau tak, ilmu dan resepi yang Kak Wati gunakan untuk buat bisnesnya sekarang ni pun kalau digunakan untuk sara hidup keluarga majikannya, bukankah ada sesuatu yang luar biasa Allah nak tunjukkan?

Jadi, perasan tak? Pemikiran kita sama ada dalam kehidupan seharian atau dalam bisnes sebenarnya kena allign..kena sealiran..Kalau sebelum bisnes kita dah takut dan tak percaya kat orang, buruk sangka dengan orang, nanti bila buat bisnes..benda yang sama akan berlaku.Kita tak akan mudah percaya pada pekerja..dan, memang lah yang datang pun memang betul-betul ikut sangkaan kita..Semua yang datang tak cekap, tak boleh dipercayai, tak boleh diharap...Jaga-jaga!!..Jaga apa yang kita cakap, jaga apa yang kita rasa, jaga apa yang kita fikirkan!..Kerana itu semua adalah DOA!!..

0 comments:

Post a Comment