Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, April 4, 2013

TERFIKIR NAK RESIGN?

Ada yang tengah befikir-fikir nak resign..Dah lama dah teringin nak resign tu, tapi tak berani..masih tercari-cari bisnes apa yang nak dibuat..Ada pulak yang memang dah ada bisnes pun..tapi masih bekerja,pun takut nak resign..Kalau masih tercari-cari tu logik lah jugak nak takut..tapi kalau dah ada on going business, macam pelik jugak, nak takut apa?

Saya tak akan kata macam tu kalau saya tak pernah alami..Suami pun pernah alami..Kami dulu bekerja jugak..Tapi, saya memang tak takut pun masa nak resign sebab memang dah lama impikan, dah lama inginkan. Betul, dulu masa zaman bekerja, saya tak exposed pun lagi pasal visualisation ni..Tapi dah lama exposed pasal berangan ni.hehe..Ingat lagi, lepas solat kat ofis..saya selalu membayangkan apa yang saya buat kalau saya dah berhenti kerja. Saya imagine saya hantar anak ke sekolah..Saya masak untuk mereka..Itu yang saya SANGAT nak!Selalu terbayang benda tu..Dan bila ingat-ingat balik..betul lah, yang dulu saya angan-angankan dah jadi kenyataan pun. Baru faham, kalau kita bayangkan dalam keadaan keinginan kita yang sangat tinggi, plus dengan rasa excited,membuak-buak..maka perkara tu memang boleh terjadi..Besstt dapat hantar dan ambik anak dari sekolah ni..Spend quality time dengan anak-anak dalam perjalanan, itulah anugerah yang tak terhingga yang Allah berikan.Terima kasih Ya Allah..

Suami pun sama jugak..dia pun dulunya bekerja dah hampir 15 tahun..ingat senang dia nak resign? Takut, risau..semuanya ada..tapi dia fikir sampai bila nak hidup kelam kabut? Life tak ada..siang bekerja, dalam masa kerja kalau ada masalah di kedai..terpaksa setelkan jugak..balik kerja sambung bisnes..Masa awal-awal bukak kedai tahun 2010 dulu, sebelah malam pun kami terpaksa keluar untuk hantar kek lagi..Bukan dekat,kadang sampai ke Nilai..Kesian anak-anak, siang busy, malam pun terpaksa tinggalkan diorang jugak..Badan letih,penat..macamana nak perform di ofis? Bukan senang nak bahagi masa macam tu...

Masa nak resign, bukan senang jugak suami nak mintak restu dengan parents..Suami bagi abah confident, katanya kalau apa-apa terjadi pada kami nanti,jangan risau..dia pasti boleh bekerja semula di mana saja..selama ni, abah pun tau..ex boss suami semua sayangkannya..Masa nak resign pun, diorang counter offer..drag berbulan-bulan sampai bagi time off untuk suami dapat pegi ke kedai buat urusan bisnes..Jadi, yang saya belajar kat sini, sangat penting kita kena perform yang terbaik di tempat kerja..bila nak resign, rasa tak takut pun..apa-apa hal boleh kerja balik kat mana pun, sebab kita ada skill dan experience..Tapi, kalau masa zaman bekerja pun lemau..malas nak pi ofis...kerap MC..kerap cuti...mak bapak kita tengok pun risau..kalau perangai macam tu, siapa tak risau? Mak bapak mana nak restu kalau nak resign?

Ada seorang adik yang jumpa kami baru ni..Dulu bekerja, sambil kerja sambil buat insurance..Pastu income dah ok sikit..dia resign. Itu fine..ingatkan dah resign sure lagi dasyat incomenya..tup tup baru berapa bulan, dah susah hati...dah nak kerja balik..Awat pulak ni? Dia kata bisnes dia agak slow...pastu mak dia pun dah bising-bising suruh kerja balik..Tapi, rupanya maunya mak dia tak bising..Dia dah comfort zone rupanya!..Konon dah cukup income insurance tu..tak cari client baru..Kejanya di rumah, tidur sampai tengahari..bangun tidur main game..Mak ayah mana yang tak susah hati? Kalau kita jadi parents macam ni kita pun suruh dia kerja apa saja..asalkan kerja, dan tak lah main game 24 jam..Jadi, jangan salahkan insurance..slow lah..itulah..dia yang tak keluar cari client, tak buat marketing..Pastu nak salahkan mak pasal tak bagi restu dia berniaga, ya lah kalau perangai macam tu sapa nak restu? Betul tak?...Tunjuklah performance kita kat ibu bapa kita bagi adik-adik yang bujang ni..Tunjuk semangat kita nak bisnes..Tunjuk kebolehan kita..

Seorang lagi yang saya kagum ialah adik saya sendiri Mohd Edib..sorry, bukan nak naik bakul..tapi dia pun sama...dulu nak resign jenuh nak explain kat abah..dia nak buat kek jugak..Tapi, hari-hari di psycho abah..cerita macam-macam masalah kat ofis dia..Sambil-sambil kerja, dia buat part time bisnes..jual kek yang abah buat..Dia tunjukkan kesungguhan dia..balik ofis, dia terpaksa hantar kek sampai ke tengah malam..So dia selalu bagitau abah, dia letih..kat tempat kerja dia tak boleh perform..Mak ok sporting gila...dia memang encourage kami berbisnes, tak nampak langsung dia risaukam kami yang nak buat bisnes..Sebab apa? Sebab mak ayah ni pasti tahu macamana cara kita bekerja? Kalau kita selalu berbual dengan mereka bab nak kaya contohnya..Diorang pasti tahu semangat kita..Keyakinan diorang datang dari apa yang kita tunjukkan kepada mereka..apa tindakan kita..Confidentkan diorang, tapi kalau asyik bergolek-golek tidur, main game saja...mak bapak mana yang nak restu?

WALLAHU'ALAM..

ALLAH MAHA BIJAKSANA



0 comments:

Post a Comment