Kami selalu tak dapat menjawab persoalan
ini. Dari dulu lagi ramai yang cuba bangkitkan. Tapi senantiasa tiada jawapan
yang pasti. Kerana kami sendiri masih mengkaji dan memerhati.
Apakah persoalannya?
Iaitu tentang point of sales kami. Itu
dalam bahasa marketing. Kalau selalunya kita sebut outlet.
Kalau anda perasan, kek kasih sayang
kami ni berada di mana-mana. Stesyen minyak pun ada, pasaraya pun ada, juga di
kedai serbaneka, kedai runcit, pasar malam pun ada, malah ada juga dijual di
restoran-restoran dan warung-warung makan.
Ada yang bertanya, tak jatuh standard ke
atau bagaimana dengan imej produk kita kalau dijual di pasar malam atau pasar
tani atau di kedai-kedai yang tak kelas (maafkan saya)?
Ada jugak pengedar sendiri yang tak suka
menghantar ke outlet yang kelihatan tak menarik. Katanya dia sayang dengan kek
love ni, jadi dia rasa 'tak best' kalau letak kek di outlet yang tak cantik.
Contoh di kedai runcit di hujung kampung. Atau di kedai makan yang hampir
roboh.
Tapi, secara jujurnya kami tak pernah
letakkan syarat tentang pemilihan outlet ini. Kerana seperti saya katakan tadi,
kami juga masih mengkaji adakah pemilihan outlet memberi kesan kepada jualan
keseluruhan pengedar kami?
Maksudnya macam ni.
Kami melihat bisnes kami bukan hanya
untuk kami. Kami melihat produk kek love kami ini bukan sekadar untuk menjual
dan untuk dinikmati. Tetapi lebih kepada sama-sama berkongsi. Berkongsi rezeki.
Fokus kami sebenarnya bukan kepada
kesedapan kek. Walaupun itu memang kami pentingkan dan beratkan.
Kami fokus kepada bagaimana bisnes kami
dengan hanya 1 produk ini dapat dinikmati keuntungannya secara berjemaah.
Kami lebih bahagia jika dengan bisnes
ini, ada yang dapat membeli susu dan pampers anak. Jika dengan bisnes ini dapat
membayar segala hutang keluarga. Jika dengan bisnes ini dapat bayar duit rumah
dan kereta tiap-tiap bulan.
Atau sekadar dengan bisnes ini, mereka
dapat memberi....beri pada ibu dan ayah yang tua di kampung. Atau dengan bisnes
ini mereka punya wang untuk balik ke kampung berhari raya. Dapat beli baju raya
untuk anak-anak.
Ada seorang dealer kami ceritakan pada
kami pada raya baru ni, dengan hasil duit kek inilah dia dapat bawak anak-anak
balik beraya di kampung. Dah lama dia tak balik beraya di
kampung..Allahuakbar!...
Bayangkanlah...
Tahu tak bahawa itu sangat bermakna pada
kami? Itu lebih berharga dan membahagiakan?...
Faham tak macamana nak kaitkan dengan
pemilihan outlet tadi?
Tengok nature of your business.
Kami pejamkan mata. Kami pekakkan
telinga. Kami bukakan hati, supaya tidak terlalu berkira dengan pemilihan
outlet kerana jika itu semua punca pendapatan kepada mereka. Jika di kedai
runcit Ah Kau itu jualan kek love mereka laju, atau di warung makan Mak Minah
yang nak roboh itu jualan kek bagus, walaupun di ceruk kampung...Kami tak
sampai hati untuk mengatakan tidak.
Kerana bukan semua orang berpeluang
berbisnes atau supply produk di kedai-kedai besar. Kedai-kedai cantik dan
moden. Kalau mereka tinggal di kampung? Kalau mereka tidak ada transport?
Takkan tiada peluang untuk mereka?
Tapi, itu untuk bisnes kami yang
mempunyai sistem ejen. Mungkin tak sama dengan nature of business anda.
Kami pun masih observe dan study. Study
tentang sales pengedar kami. Kalau sales mereka meningkat, itulah kebahagiaan
kami. Kalau sales mereka drop, kami yang sangat susah hati.
Bukan susah hati dengan bank akaun kami.
Tapi risaukan dengan survival pengedar kami. Risaukan jika punca pendapatan
mereka menyusut. Itu fokus kami.
Okay jutawanku sayang.. Semoga hari ini
hari yang bertenaga untuk anda semua bagi menambah nilai hidup lebih ramai
orang lagi!...
Indahnya hati dengan beristighfar,
berselawat, bersyukur dan bersedekah..
0 comments:
Post a Comment