Part 1
Sebenarnya bukan saja untuk Petronas, tapi tips
ni penting untuk anda yang berminat bagi memasuki pasaran korporat.
Tips ini adalah melalui pengalaman dan
pemerhatian kami selama ini. Bukan mereka yang menetapkan syarat ini.
Yang paling penting ialah:
SERVIS
Sektor korporat mencari atau sukakan syarikat yang
dapat memberi servis yang terbaik. Kerana servis yang terbaik ini penting untuk
customer's TRUST, IMEJ dan juga BRANDING kepada syarikat mereka.
Servis terbaik di sini maksudnya kita dapat
membekalkan produk kita kepada mereka dengan efisyen.
Sektor korporat seperti Petronas ini tidak kisah
bagaimana cara distribution kita. Ada lori atau tak, mungkin hantar dengan
kereta macam Hafiz dealer kami untuk pasaran Mydin. Tapi yang lebih penting
ialah:
1. Produk sampai on time. Maksudnya sebelum atau
pada hari produk kita habis, kita dah datang top-up.
Inilah servis yang paling tip-top yang diperlukan
oleh sektor korporat.
Bukan bila produk dah habis, seminggu atau 2 minggu
baru nak top-up. Atau kita sendiri pun tak tahu produk kita dah habis.
Kerana kita perlu tahu ya, cara Petronas, Shell,
atau lain-lain sektor korporat ini berbeza. Terutamanya dari segi bagaimana
kita tahu atau diberitahu produk kita dah habis.
Untuk Kedai Mesra Petronas, sebab itu saya selalu
tekankan kepada team saya, perlunya kita kuasai wilayah dulu.
Bila kita ada outlet yang dekat dengan kita, jadi
mudah untuk kita servis.
Untuk permulaan, ada 2 kemungkinan. Satu, outlet
atau staff yang excited sebab produk kita cepat laku akan contact direct dengan
kita memberitahu produk kita dah habis. Mungkin habis awal dari tarikh yang
sepatutnya. Ini banyak berlaku pada produk kami. Jadi kita kena bersedia.
Kalau staff outlet call beritahu produk kita habis,
kita terpaksa terus hantar . Walaupun sebenarnya belum sampai pusingannya. Atau
belum turn. Itu cara saya pada mula-mula dulu. Kami tinggal di USJ Subang Jaya,
tapi terpaksa top-up kek yang habis di KL. Dan itu untuk stage permulaan.
Berbaloikah sampai macam tu? Bagaimana dengan
kosnya?
Kami selalu lihat perkara ini untuk jangka panjang.
Memang pada permulaan kalau dikira kos, mungkin tak untung.
Tapi kami percaya 2 perkara ini. Satu, bila Allah
nak beri rezeki, kami tak sampai hati atau tak sanggup nak menolaknya.
Seolah-olah kita tolak rezeki kalau kita tak servis
outlet yang dah terima produk kita. Sebab tinggal hantar je. Pastu dah tahu
produk kita pun laku di situ. Kalau tak laku, lain cerita.
Dan satu lagi yang kami pegang ialah UNDERSTANDING.
Kita perlu faham pihak outlet kita. Mereka berbisnes. Bila produk kita habis,
dah tentu pelanggan mereka datang mencari dan bertanya.
Bila kita putus penghantaran produk kita di outlet
ini, TRUST customer akan hilang. Outlet perlahan-lahan akan hilang customer.
Mungkin dia pegi cari kat kedai lain. Dan permintaan untuk produk kita akan
perlahan-lahan menurun. Memberi kesan kepada kedua-dua pihak.
Faham?
Dan tentang berbaloikah atau tak? Atau dapat cover
kos atau tak?
Kalau anda jenis usahawan jangka pendek, mestilah
tak berbaloi. Tapi kalau jangka panjang? Contoh kami. Dulu8 tahun dulu saya
buat kerja bodoh tu. Saya tak calculative sangat.
Jadi, sekarang? Dah dapat listing dengan Petronas.
Kan hasil dari tuaian 8 tahun lalu? Hasil dari jaga servis, tak berkira jarak
dan sebagainya?
Okay balik kepada cara staff outlet monitor produk
kita. Tadi saya dah cerita, pada tahap permulaan, staff outlet tu akan excited
pada permulaan bisnes bila produk kita kehabisan. Ye lah, menguntungkan mereka.
Dan, sebab ada juga yang berkata, tak pernah experience ada produk yang selaku
kek kami. Ehem ehemmmm...Betul, tak tipu...hihii
Tapi lama-kelamaan, mereka dah jadi biasa dengan
situasi ini. Situasi kek habis awal dan sebagainya.
Jadi, mereka dah kurang hubungi kita untuk beritahu
produk kita dah habis.
Masa ni, kita perlu ada inisiatif sendiri. Bukan
dok tunggu staff outlet untuk call kita. Tapi, sama ada kita yang call outlet
untuk bertanya. Atau, lebih baik pada stage awal, seawal beberapa bulan
pertama, kita perlu pegi jenguk outlet kita. Untuk cek berapa balance produk
kita.
Lama-lama kita akan faham cycle permintaan produk
kita. Dan kita akan supply ikut permintaan pelanggan di outlet tersebut.
Contoh, kalau Kedai Mesra Danau Kota, kami hantar 50-70 kek seminggu. Tapi ada
jugak yang 20 kek seminggu.
Macamana nak tahu berapa kena hantar? Bukan outlet
yang tentukan. Tapi melalui pengalaman kita. Dan kita perlu study trend
permintaan di satu-satu outlet.
Tapi ada satu lagi cara jugak. Ini exception.
Kadang-kadang berlaku. Dan ini berlaku kepada staff outlet yang ada good
relationship dengan kita.
Apa yang dia akan buat?
Dia akan call kita directly untuk beritahu kek dah
habis. Call directly bermaksud, dia gunakan hand phone dia sendiri untuk call
atau SMS kita. Yang mana langsung tidak menguntungkan dia. Dia tak boleh claim
pun dengan boss dia.
Tapi kenapa dia buat?
It's all about relationship.
Emmmmm...rasa macam lari tajuk je ni? Adakah
bebelan saya pagi ni membantu anda? Banyak lagi nak share ni. Tapi macam dah
panjang sangat.
Kalau u all semua nak tahu lagi apa yang diperlukan
dan dicari oleh sektor korporat seperti Petronas kepada syarikat IKS seperti
kita, tolong saya sekali lagi untuk appreciate Petronas dengan komen....
TERIMA KASIH PETRONAS.
Boleh ye uolss yang sporting?..Saya doakan kejayaan
anda semua!..Tq
Indahnya hati dengan beristighfar, berselawat,
bersyukur dan bersedekah..
0 comments:
Post a Comment