Part 2
KUALITI
Perkara seterusnya selepas SERVIS, atau
mempunyai channel distribution yang terbaik, sesebuah syarikat korporat mencari
produk yang berkualiti.
Tapi sebelum itu, saya nak ucapkan setinggi
penghargaan kepada team stokis, dealer dan ejen kami. Kerana orang-orang hebat
inilah channel distribution kami menjadi mudah. Dan kerana servis mereka
jugalah, kek jantung hati kami tersebar ke seluruh
alam sehingga sampai ke tahap ini!..U ALL ARE THE BEST!!
Okay, next. Point pasal kualiti ini sebenarnya
diberitahu sendiri oleh sebuah syarikat kedai serbaneka KK- MART kepada Stokis
Negeri Sembilan kami Tn Tajul. 2 sebab mereka sukakan produk kami. Iaitu
mempunyai channel distribution yang bagus dan produk yang berkualiti.
Berkualiti di sini maksudnya:
1. Dari segi rasa
Saya akui, produk kami bukan paling dan tersedap di
dunia atau di Malaysia. Banyak lagi pengusaha-pengusaha lain yang buat lebih
sedap.
Sebab itu saya tak rasa point SEDAP itu point no 1
yang dilihat oleh syarikat korporat. Bagaimanapun of course kena sedap jugak,
barulah pelanggan nak beli. Barulah ada permintaan yang tinggi. Kan?
Tapi apa yang kami lihat, mungkin mereka nilai dari
segi konsistensi. Maksudnya rasanya mesti konsisten. Atau lebih baik.
Untuk point ini saya nak beri penghargaan dan
terima kasih kepada kesemua team pekerja saya. Terutamanya GM kami Tn Safiee
dan Hana, Production Manager serta Miza. Merekalah yang memastikan kualiti kek
yang terbaik. ( Love!... )
2. Dari segi rupa
Pastikan juga produk kita nampak konsisten dari
segi paras rupanya, hihi.
Maksudnya kalau produk kek tu, tak boleh la
comot-comot. Sebenarnya kek kami ni kadang-kala comot jugak. Ikut kepada mereka
yang handle.
Tapi insyaallah dan alhamdulillah, kebanyakan
pengedar dan pekerja kami dah buat yang terbaik. Sehinggakan syarikat-syarikat
korporat seperti KK MART tertarik dengan kualiti produk kami.
Cara kami pastikan mereka menjaga kek love kami ini
ialah melalui kelas perkongsian. Di sini kami tekankan tentang The Power of
Love. Jadi mereka faham bahawa kalau kita sayang produk kita, produk pun akan
sayang kita. Mereka pun jagalah kek kasih sayang ini dengan sepenuh hati, jiwa
dan raga...Hihi...apa tu? Kalau nak tahu, nanti join kelas kami kay
Dan satu lagi packaging juga perlu cantik dan
menarik. Sebenarnya, team kami masih tercari-cari packaging yang lebih menarik.
Masih banyak kekurangan.
Tetapi sekurang-kurangnya kami sentiasa membuat
pembaharuan. 4 tahun pertama dalam bekas 4 segi yang dibeli dari supplier.
Kemudian tukar kepada bekas bentuk 'love'. Dan
sekarang, dah ada sampulnya.
Walaupun tak ada sampul, saya pasti syarikat
korporat mencari produk yang ada label dan segala maklumat yang diperlukan pada
produk kita.
Walau bagaimanapun, dulu 8 tahun dulu, saya bermula
dengan stiker label yang dilekat di atas kotak kek. Dan stiker tersebut buat
dengan Excel je, di print sendiri, warna hitam putih, pastu tiap-tiap malam
potong pulak satu persatu. Hihii...saja nak bagitau, kami bukan terus sampai ke
tahap macam ni.
Dan satu lagi saya rasa mereka berminat ialah
kerana ada 'awesome box', yang kami buat untuk letak kek di outlet-outlet.
Jadi, nampak lebih kemas. Dan branding lebih
terserlah. Dan mudah dapat dilihat di mana-mana.
Okay jutawan. Tak tahulah membantu uols atau tak.
Minta maaf kalau nampak macam puji diri sendiri pulak. Maaf ya. Sebenarnya
banyak lagi produk hebat di luar sana. Produk anda mungkin lebih hebat dari
kami. Kami ambil masa 8 tahun untuk dapat listing dengan Petronas. Tapi anda
mungkin ambil masa 8 bulan? Saya doakan urusan anda semua berjalan lancar dan
dipermudahkan!..
TERIMA KASIH PETRONAS!..
Di sinilah lahirnya sebuah cinta...
Indahnya hati dengan beristighfar, berselawat,
bersyukur dan bersedekah..
0 comments:
Post a Comment