Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, September 20, 2013

BERKONGSI RESEPI....BERKONGSI REZEKI..

Berkongsi Resepi....Berkongsi Rezeki....

2 minggu lepas sebelum kami balik ke kampung berjumpa ayah bonda kami..Kami ke Tanjung Malim dulu untuk bertemu buat kali ke 2 dengan Kak Ton iaitu hamba Allah yang sangat baik hati dan pemurah orangnya.Beliaulah yang memberi memberi resepi kek coklat kepada saya pada tahun 2010 dulu..

Ingat lagi semasa di kelas baking di Bagus Shah Alam pada Mac 2010,Kak... Ton bagi semua participants ni rasa kek yang dibawanya..Sebenarnya Kak Ton nak bagi Chef yang rasa dan komen..Chef tu komen simple jer..tapi bila saya yang rasa.....Walllaaaa...ini la dia kek yang betul2 moist yang selama ni dicari..Sedapnyaaa!!....

Nak tanya resepi tak berapa berani jugak sebenarnya sebab melalui pengalaman2 pahit sebelum ni..sangatlahhh susah bebenor nak dapat resepi dari kawan-kawan..ishhh nak bawak ke mana la resepi tu agaknya? ke kubur ke? Awatlah nak kedekut sangat diorang ni nak bagi resepi kan..betul2 old thinking lah..Kalau lah dengan resepi tu kawan kita dapat membesarkan anak-anak,sepatutnya kita kena banyak-banyak bersyukur kerana dapat membantu salah seorang Hamba Allah..lagipun, THE MORE U GIVE, THE MORE U GET lah bebeh..

Last-last memberanikan diri jugak bertanya..Boleh bagi resepi tak kak? Kak Ton kata, bagi email..nanti Kak Ton email..Esoknya, Kak Ton betul2 emailkan resepinya!..Macam tak percaya kan....?

Resepi seperti di bawah:
Resepi Anis Choc Moist Cake:
Bahan A,

Air,minyak masak,susu pekat,gula, serbuk koko-semuanya 1 cawan.
masak bahan a atas api sederhana (masak sehingga gula larut dalam air).
2 biji telur dipukul asing didalam mangkuk dan masak sekali dgn bahan a.
Last,masuk tepung 1cawan + 1/2 sudu teh soda+ 1/2 sudu teh double action.
Kukus-kalau kek 1 kg akan masak dlm lebih kurang 20-30 minit.

Topping:
Coklat masakan
sedikit butter
Whipping cream

Campur semua buat double boil..

@

Topping resepi baru (baru diguna pd tahun 2011)
Panaskan 1 cawan minyak masak
masukkan susu pekat,serbuk koko-semuanya 1 cawan.
Kalau pekat sangat, boleh kurangkan serbuk kokonya..atau masukkan sedikit full cream.
Kacau sehingga rata..Sedia untuk di topping..

Cubalah ya,dah ramai buat dan menjadi...Semoga perkongsian rezeki ini diberkati Allah..

Sekali lagi,thank you Kak Ton for this marvellous recipe!!!....Semoga Allah membalas segala jasa baik Kak Ton yang sangat baik hati dan pemurah sangat orangnya..Kami doakan Kak Ton sekeluarga dan keturunan Kak Ton diberi Allah rezeki yang melimpah ruah seperti hujan yang lebat turun tiada hentinya...
See More

0 comments:

Post a Comment