Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, September 14, 2013

KISAH KEJAYAAN SI PENUNGGANG MOTO - TUAN HAJI ABDUL BASIT

Semalam kami ke Seminar Jutawan Industri di Kota Bharu untuk support mentor kami dan dalam masa yang sama dapatlah berjumpa dan berkenalan dengan para pengedar dan stokis kami Wan Razif dan Kamal di Kelantan. Uishhh, comey comey dealer kami di Kelantan...patut lah kek laku kerass kat sana!..Tahniah ye adik-adik..Nanti kita jumpa lagi tauuu...Tak puas rasanya jumpa sekejap je semalam...

Dalam program semalam, kami terkejut bila Dr.Azizan cakap ada testimonial terbaru, panas-panassss lagi...Bila video ditayangkan, wahhhh..kami terkejut tengok adik Abdul Basit dari Kaki Printing yang terpilih!!..Kami memang kenal dengan adik Abdul Basit ni. Saya nak share sikit tentang adik Abdul Basit yang berumur 24 tahun ni. Sebenarnya Abdul Basit dah start berbisnes printing (banner, bunting, buku, t-shirt dan sebagainya) semenjak dia masih belajar lagi.

Dan yang sangat kagum tentang beliau ialah pada umur 22 tahun, dia dah kahwin dengan suri hatinya adik Nur Liyana (kan Basit?..). Tapi bukan kagum pasal dia kahwin tuuu..yang kagumnya, dia dapat berkahwin dan segala perbelanjaan perkahwinannya, adalah melalui bisnes printingnya! Dan umurnya baru 22 tahun!...Hebat Abdul Basit ni..kami dulu pun masih teraba-raba mencari hala tuju masa umur semuda itu..Masih enjoy tak fikir masa depan lagi masa tu..Dan ramai lagi kat luar sana yang terkial-kial nak kahwinnn..tapi asyik cakap tak ada duit memanjang!..Umur dah hampir 30, tapi duit tak cukup-cukup!Cer tanya Abdul Basit macamana dia buat...pegi berguru sikit..

Pasal kahwin guna duit bisnes satu hal...Yang lebih lebih mengagumkan, pada umur 22 tahun (kan Basit?..) sekali lagi...dia dah buat sesuatu yang luar biasa!..Yang orang biasa-biasa takkan dapat terfikir nak capai...Pada usia semuda itu...dia dah dapat gunakan duit bisnesnya untuk pergi buat haji!!...Alamak, sentap tul budak nii...kita yang umur 30-an...40-an pun ada yang 50-an pun tak buat-buat haji lagi ni!..Tadi kes terkial-kial cari duit kawinn...Ni terkial-kial cari duit nak pegi haji..Adoi, manusia jenis apakah ini?..Hebat sungguh Tuan Haji Abdul Basit ni!..

Dan tahun lepas bulan November, Abdul Basit masuk ke kelas Intensif Jutawan Industri. Hasil daripada ilmu yang dipelajarinya..keluar dari kelas, dia apply segala yang dipelajarinya...Alhamdulillah dari 1 Kaki..dia sekarang dah ada 3 Kaki!..Kaki Printing, Kaki Copy, dan satu lagi ni yang spesel niii....Kaki Coklat!..Coklat apa tu gamaknya ye?...Sebenarnya. Abdul Basit ni merupakan Stokis KL kami.Itu tak penting, yang penting....lepas kelas, salenya meningkat dan sekarang menjadi RM100K sebulan!...Pandai kira tak kata Dr.Azizan?..Kalau kita umur macam dia dulu dapat banyak tu, best kan?..Ish..ishh..kenapa lah dari dulu kita tak buat bisnes kan?..Sekarang umur dah 40 tahun baru nak terhegeh-hegeh buat bisnes!..Tu pun ada yang baru capai RM10K sebulan..10 kali ganda lagi nak capai tuu...huhuu...

Sebenarnya kan, dari awal lagi saya dan suami dah nampak budak ni lain macam je...Gigihnyaa..mak oi, susah kot orang lain nak ikut..Ye lah, ada ke orang yang boleh angkut 100 biji kek dengan naik moto?. Bukan takde kereta..tapi dia dah terbiasa bergerak dengan moto..Orang lain nak ambik kek dengan kereta pun dah tak larat..inikan pula dengan moto..

Ada sekali tu kan, dia datang ambik kek dengan motor..dengan bawak isteri tersayang Liyana pulak tu...Dengan sayu saya melambai-lambai masa diorang nak balik..Tiba-tiba hujan lebat, selebat-lebatnya!..Saya risau betul dengan pasangan muda ni..Abdul Basit dan Liyana whattssap gambar diorang terperangkap bawah jambatan, tak boleh teruskan perjalanan sebab hujan lebat sangat...MasyaAllah sedih sangat..saya tak tau nak cakap apa...Kek yang dalam kotak tu diorang balutkan dengan jaket, sebab takut kena air hujan..

Macam tu lah baru betul kan..ada rasa sayang sangat dengan kek ni...sampai dibalut-balut kek takut kesejukan..Biar depa sejuk takpa, kek tak boleh sejuk...Masyallah..terharunya..terharunya...Lebih terharu lagi, depa citer..bila hujan dah slow down..depa pun teruskan perjalanan..Bila sampai ke tempat customer, bila depa nak serahkan kek yang kesejukan tadi tu...hancur berderai kotak kek tadi...habis luruh semua hati-hati (kek love) yang dibawa...Bayangkanlah...macamanalah keadaan depa masa tu.....Sedihkan, banjir dah niii...huhuu...

Tengoklah, macamana kegigihan orang kalau nak berjaya?..Ada dia kesah naik moto ke, kena hujan ke?..Alhamdulillah..berkat kesungguhan nak berjaya, dia dah sampai ke tahap macam ni...Seperti ditolak-tolak naik ke atas untuk berjaya!..Kami sangat berbangga salah seorang dari team kami dah capai kejayaan sehebat ini...Yang lain jangan tersentap pulak...cari je ilmu, dan tanya dengan Abdul Basit, apa rahsianya?....

Semoga semua dapat rasa apa yang dirasakan oleh orang yang berjaya!

WALLAHU'ALAM...

P/S: siapa nak tengok gambar Abdul Basit, nanti saya postkan gambar dia kemudian ye..siap aksi-aksi dia naik moto bawak kek sekali tau.. :)

0 comments:

Post a Comment