Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, September 16, 2013

KENANGAN KE IJI NOV 2012

Sharing kisah Klinik Usahawan Dr Azizan Osman –INTENSIF JUTAWAN INDUSTRI (IJI) 23-26 Nov 2012.

Bagaimana Untuk Menjadi Jutawan di dalam Industri Anda Dalam Masa Kurang Daripada 3 Tahun?

Sejak balik dari IJI Isnin lalu (26/11/2012),mata susah betul nak pejam.Ada ja benda yang nak dibuat.Siang dah rasa tak cukup..sambung malam pulak..hopefully dah settle semua benda tu lepas ni boleh la pegi ber...cuti jap dengan family..

Apa bendanya tu?

Untuk student IJI tentu semua pun sedang mengalami situasi yang sama.Dengan hal-hal bisnes lagi..dgn MY STORY lagi..hmmm…sangat2 mencabar..tapi sangat2 tak sabar..hehe..

Mula-mula nak citer sebelum pegi IJI dululah..Sebenarnya kan, saya dan suami ni tak nampak sangat keperluan untuk kami join IJI selepas beberapa kali ke SJI.Masa SJI, DAO banyak tekankan untuk jadi Jutawan Industri perlu jadi speaker atau buat buku dan beberapa alat/cara lain.Speaker? Alahai…tak penah teringin nak mimpi pun jadi speaker ni..sebab? dah mmg tak pandai dan takut bercakap depan ramai2 orang tu..huhu…Bab buku tu rasa best lah sikit..mmg suka jugak tulis menulis ni..So seperti orang2 melayu lain yang ma sih memandang rendah dengan diri sendiri, rasa macam “Oh no!...that’s not our level..” Bagi kami, JI hanya untuk level2 businessman yang dah sgt experienced dan dah berpuluh tahun berpengalaman dalam dunia bisnes.Isshhh…dah berpuluh-puluh kali ke kelas DAO, tapi masih lagi tak yakin2 lagi…uhh uhh….

Tapi ..at last we decided to go..Why?..tiba-tiba ada kata-kata yang berbisik?..DAO dah terlalu tolong u all..(we all lah..hehe..), Setiap kelas pasti DAO sebut Anis Choc Moist Cake ini..Macam mana nak balas jasa Doc ye walaupun sebenarnya Doc tak mintak pun..sesungguhnya kami yakin Doc sangat ikhlas..Sejak keluar dalam rancangan Nasi Lemak Kopi O, dalam ruangan di Harian Metro, dlm video/montage Seminar Jutawan Industri..seringgit pun kami tak keluarkan dari poket kami..Jutaan terima kasih kepada Doktor Azizan Osman..don’t know how to express the feeling..sangat2 bersyukur, sangat2 rasa terharu..sangat2 rasa berterima kasih..TQ Ya Allah!..

So lepas tu kami terus sign up package Supreme Diamond dengan doa supaya dapat banyak yang sangat berguna untuk Berjaya dalam hidup dan bisnes dan boleh add value lebih ramai orang lagi.

Alhamdulillah..TQ Ya Allah kerana memberi kami jalan yang mudah untuk ke IJI ini.Terlalu byk ilmu yang dipelajari di IJI…tapi tak pandai la pulak nak explain…Apa yg boleh dikongsikan di simplifykan di bawah:

1. The first thing yg kita perlu ada adalah kepakaran masing-masing..kepakaran tersebut pula mestilah dating dari PASSION/KETERUJAAN kita dlm bisnes kita sendiri..Bila PASSION, we will give from the heart and we will do things by heart (not by hard).But….what to give?Give information/knowledge to others..Dan dari situ JI ini akan serve others dengan menggunakan kepakaran,ilmu,pengalaman,kejayaan kegagalan dan segala maklumat untuk tambahkan nilai hidup orang lain.Doc kata, our experience can be meaningful to others..

2. The 2nd thing to share..selepas ada PASSION, kita perlu POSITION kan diri dan bisnes kita?Bagaimana utk POSITION ? Perlu buat kempen marketi ng dan merangka strategi untuk positionkan diri dan bisnes kita.

3. Selepas dah dapat POSITION kan diri kita dan bisnes kita, last sekali ialah tentang PACKAGING.Segala PASSION kita utk naikkan taraf hidup orang lain ini akan di compile dan inilah yang dipanggil MY STORY. ku akan di packagekan dalam bentuk e-book,blog,buku,buat TALK,Seminar etc.

Jadi..itulah dia kesimpulan apa yg we all belajar dalam masa 4 hari..Banyak lagi sebenarnya,tapi inilah main pointnya untuk jadi JUTAWAN INDUSTRI..

Tak akan ada trainer/coach yang akan ajar kita sehebat yang mentor kita semua ni share denga n kita..Thank you to Allah kerana memberi idea hebat ini kepada mentor kami iaitu Dr Aziz an Osman.Semoga Dr Azizan Osman dan keturunannya diberikan rezeki yang melimpah-limpah seperti banyaknya air di lautan..dan dikurniakan Allah kesihatan dan keberkatan kepada b eliau dan keluarga beliau di atas apa yg beliau lakukan.

Amin.

0 comments:

Post a Comment