Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, September 20, 2013

KITA YANG MERACUNI FIKIRAN KITA

KITA YANG MERACUNI FIKIRAN KITA

Banyak betul yang tanya pada kami tentang bagaimana nak buat kalau bisnes dah jatuh, sale drop, bisnes yang dah start setahun lalu tak menguntungkan..Yang bisnes nak kerja balik,ada yang nak tukar bisnes lain pulak..

Kenapa semua ini berlaku?

Balik semula kepada sistem kepercayaan kita.Sebenarnya masa kita mula-mula buat bisnes dulu, apa yang terlintas di fikiran... kita? Apa yang terdetik di hati kita?

Saya pasti ramai yang pernah terlintas, bagaimana kalau bisnes yang kita baru nak buat ini FAIL? GAGAL? Kannnnn...? U all fikir macam tu kan?

Bila bisnes dah hampir nak collapse, tak payah lah nak menyalahkan mak ayah ke..bisnes partner ke..salahkan customer ke..salahkan competitor ke..salahkan suami, salahkan isteri...salah pekerja...semua orang yang salah lah!!....Kita selalunya betuuuuul je..

Tapi.....sebenarnya, tenung-tenungkanlah balik dalam diri tu..Solat lah lama sikit..wirid dan zikirlah sikit..Lama-lamaan sikit atas tikar sejadah tu..Ini tidak, lepas doa je angkat kaki..Tak sempat nak bermanja, mengadu dengan Allah...Renung balik diri sendiri!

Sebenarnya semua tu salah diri kita sendiri! Kita sendiri yang telah meracuni fikiran kita melalui kepercayaan kita tentsng kegagalan tadi..

Bila kita simpan emosi negatif dari awal bisnes..ia akan effect fisiologi badan kita, proses kita berfikir dan wave kita.

Sepatutnya dari awal-awal bisnes, kita tanya pada diri kita, apa yang kita sanggup buat jika kita tau bisnes kita tak akan fail? Kita tau bisnes kita pasti akan berjaya?

Jika dari awal kita dah konfiden yang kita tak akan gagal..malah akan berjaya, tindakan yang kita akan ambik mestilah yang memudahkan perjalanan bisnes kita, yang akan membawa tindakan ke arah kejayaan!..

Mulai sekarang, kita kena mula yakin yang kita tidak akan berjumpa dengan KEGAGALAN!..Cuma yang ada hanyalah HASIL!..Kita sentiasa produce result.Kalau apa yang kita buat tak membuahkan hasil yang kita nak..tukar tindakan kita untuk menghasilkan result yang baru!

WALLAHU'ALAM

0 comments:

Post a Comment