Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, September 20, 2013

MENGHARGAI GURU

MENGHARGAI GURU

Kalau betul guru kita itulah yang membuka minda kita, yang menampakkan sama ada kaca atau permata..yang membuatkan bisnes kita huru-hara, yang membolehkan kita berkongsi rezeki dengan orang lain, yang membahagiakan kita sekeluarga, yang tiba-tiba menjadikan kita orang luar biasa, yang menampakkan jalan dan peluang, yang tiba-tiba kita terjadi besar..walhal dulunya sekecil kuman, ...tidak dipedulikan...

Bermakna, guru tersebut wajib diberi penghargaan.Sekurang-kurangnya ucaplah terima kasih padanya, walaupun tak pernah dia mintak balasan..Dia sekadar ingin melihat kejayaan anak muridnya..

Dia cukup puas kalau anak muridnya memahami ilmunya dan mengikuti jejak langkahnya iaitu bersama-sama berkongsi dan menambah nilai hidup lebih ramai orang lagi.

Jangan jadi anak murid yang derhaka, bila dah berjaya..sengaja terlupa bahawa semua itu adalah ilmu dari sang guru, terasa kejayaan diri akibat kepandaian sendiri, akibat kehebatan diri..Ego nak mengaku tentang si guru, tak nak dikaitkan dengan sang guru..Takut diri diperlekehkan..takut diri dipersendakan..Takut hilang harga diri..

Memang ilmu itu adalah hak Allah..Allah jua yang mengurniakan ilmu pengetahuan.Sang guru cuma penyampai ilmu, cuma menjadi perantara..ALLAH TETAP PALING UTUH!!

Tapi..tak salah untuk kita beri penghargaan pada guru..kerana, ada hadis mengatakan lebih kurang berbunyi begini, " Barangsiapa yang tidak berterimakasih dengan manusia, maka dia tidak akan berterima kasih dengan ALLAH".

Nampak tak? Tak salah kan kita berterima kasih pada manusia?.. Sedangkan, kalau anda memahaminya...walau dengan kata keramat TERIMA KASIH saja pada seseorang,hidup kita akan lebih bermakna dan diberkati.Kerana, kata terima kasih merupakan langkah kesyukuran kita pada Allah Yang Maha Besar.Dan dengan kata terima kasi, rezeki kita akan bertambah dari hari ke hari..Allahu Akbar!!

Apapun tindakan kita, kata-kata kita..segalanya bergantung pada NIAT.Jika bersih suci niat kita, insyaallah hasilnya juga akan jadi putih bersih..Tapi jika kotor hina niat kita, hasilnya juga akan hitam belegam..

♥Terima kasih Dr.Azizan Osman & Dr. Azhar Sarip serta semua guru sekolah dan juga guru kehidupan.
See More

0 comments:

Post a Comment