Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, October 22, 2014

BRANDING & POSITIONING

[ BRANDING & POSITIONING]

Part 1 - Love Affair

Kebanyakan usahawan
(yang berilmu) sekarang ni pasti tahu kepentingan branding dan positioning ni. Itu satu kekuatan untuk sesebuah bisnes, tak boleh terlepas pandang atau tak ada elemen branding dan positioning ni.

...
Dulu, orang bisnes tak bina branding dan positioning. Dapat jual produk dah rasa cukup bagus. Tapi sekarang, mesti ada branding dan positioning!.. Sebab persaingan dah semakin sengit, semakin ramai orang berbisnes. Kalau tak ada branding macamana orang nak kenal u?

Tapi nak sampai ke tahap boleh dapat bina branding dan positioning ni memang satu perkara yang bukan mudah.Bukan overnight process. Ambik masa dan faktor kewangan jugak terlibat.

Sesuatu jenama itu sebenarnya bermula dari hati dan jiwa seorang pengusaha atau usahawan..Your soul connected to customer's soul.. Macam love affair...RANDI

Love affair kan ambil masa, nak kenal..pastu jatuh cinta..pastu hati terpikat...pastu connected..pastu tak nak berpisah..pastu makin kuat terasa 'love' tu...pastu kalau orang cakap yang tak elok pasal orang tersayang, hati kita pun terluka...Analoginya lebih kurang macam tu lah...

It's about what you have in your heart...being touched and felt by your customers.

Kalau usahawan yang jenis buat bisnes untuk duit semata - mata...pentingkan duit customer je, bukan care about customer. Bisnes macam tu, tak akan sampai ke hati customer. Sebab tak ada relationship. Yang ada cumalah sebuah transaction perniagaan. Jual dan beli.

Itulah sebabnya ramai yang susah nak bina branding ni.Ramai yang kata dia care about customer, tapi yang di mulut dan di hati tak sama. Sebenarnya, lebih banyak u care about your customer,lebih cepat u bina branding u.

Walaupun mungkin branding tak sampai macam tahap KFC ke.. Mc Donald's ke.. tapi kalau u care and give love to your customer, customer pasti boleh rasa dan they will carry your brand in their heart. (Please excuse my language). Dan konfem lepas tu...mana - mana je customer bercakap - cakap pasal jenama u!

Alahh...banyak lagi nak citer ni. Tapi tak sempat la..lagipun dah panjang sangat ni. Nanti kita sambung lagi ye pasal positioning pulak. Best topik ni kan?..We must love to build branding and positioning kay :) 

󾬐Jom kita beristighfar, selawat dan bersyukur...Tq Ya Allah.. :) 

0 comments:

Post a Comment