Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, October 2, 2014

JANGAN HARD SELL SANGAT

JANGAN HARD SELL SANGAT....

Selama 3 hari pergi menuntut ilmu marketing dengan Pakar Marketing Asia Dr.Azizan Osman, boleh tak saya nak share sikit pandangan saya tentang apa yang saya faham selama 3 hari belajar ilmu marketing ini?

Sebenarnya, terlalu banyak yang kami semua belajar.Tapi, yang saya nampak dan saya faham secara keseluruhannya, marketing ni taklah susah sangat sebenarnya.


Ada duit dah boleh buat. Sebab itulah guru saya ni tak tekankan sangat 200 strategi pemasaran yang ada.

Jadi, apa yang ditekankan?

Marketing ni sebenarnya berkenaan dengan membina perhubungan. Kita nak bagi sasaran pasaran kita kenal kita dan kita nak bina perhubungan dengan sasaran pasaran kita.

Bila disebut tentang perhubungan, bermakna ia berkaitan dengan manusia. Dan bila berkait dengan manusia, pasti berkait pula dengan perasaan. 

Haaaa.....nampak tak?...

Jadi, bila kali pertama bila kita bertemu dengan seseorang, u rasa boleh ke kita terus menjual? Contoh bila masuk kelas je..ramai yang excited berkenalan dan buat networking.Itu memang bagus. Infact sangat bagus.

Tapi....bukan buat jualan!.. Baru je salam, dah nak start menjual. Dah cerita kebaikan produk dia. Itu buat sales dik...Bina hubungan dengan dengan buat sales adalah berbeza.

Nampak tak? Networking pun berkenaan dengan membina perhubungan. Bukan buat sales dan hard sell!..Ni baru je jumpa, baru je nak kenal dah nak menjual.Very short term minded!...

U all yang selalu buat macam ni kena faham ye, kami ni terseksa tau bila tiba - tiba terpaksa dengar kebaikan produk u!...

Itu buat sales namanya. Kalau nak buat sales, bukak booth dik. Itu baru betul. Janganlah baru je salam terus nak menjual. Alolooo....Pernah close ke kalau buat macam tu?..

Beza tau sales dengan marketing ni !...

Paham ke paham?..

WALLAHU'ALAM....

0 comments:

Post a Comment