Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, October 20, 2014

SAYA AMBIK SPM 2 KALI

[ AMBIK SPM 2 KALI ]

Kita belajar macam - macam cara untuk menjadi orang kaya dan berjaya. Tapi rupanya ramai yang tak yakin pada diri sendiri. Ada yang ingat dia tak cukup pandai untuk berjaya. Ada yang sangat merendah diri sampai sabotaj diri dia sendiri.Ada yang rasa diri dia tak ada nilainya.


Sebenarnya yakin pada diri ni sangat-sangat penting. Rugi pegi belajar marketing lah bagai, tapi tak yakin diri boleh buat. Fikir orang lain boleh la buat... Depa kan pandai cakap, pandai pujuk orang..bla bla bla...Selalu pikir orang lain je pandai.. Diri sendiri selalu tak pandai...Macamana tu?..

Nak cakap kat orang, tapi dulu kami pun sama jugak...tak ada keyakinan diri. Masa baru bukak kedai tahun 2010, suami saya terpaksa handle bisnes sebab masa tu saya tengah alahan dan tak boleh masuk kedai. 

You bayangkan, masa tu baru sebulan je bukak kedai. Dan dalam keluarga kami, manalah ada sesiapa yang bukak kedai. Keluarga terdekat langsung tak ada yang bukak kedai.Suami saya memang tak yakin sebenarnya yang dia boleh buat!..

Saya ni pulak, berapa kali sepanjang hidup especially masa sekolah lah...Langsung tak yakin dengan diri sendiri. Belajar pun tak pandai, SPM pun 2 kali...1st time amik SPM dapat Grade 3, hehehe...Mana nak nampak masa depan dengan result macam tu? Semua orang kata habislah...gelap dah masa depan.. 

Itulah dia budak pemalu dulunya...Sampai sekarang pun pemalu lagi..Tapi cuba sembunyikan..hehehe....

So, sama tak kita?..Mesti tak sama, sebab u all mesti terror lagi dari kami. Habis kenapa nak rasa rendah diri sangat? Kenapa tak yakin?..

Kalau saya tak pilih untuk yakin dengan diri, mesti saya tak start - start buat bisnes ni..Sebab, kalau ikutkan ramai yang tak setuju dan tak nampak. Ramai yang kata, nak buat kek coklat saja?..Mana boleh?..Kena buat macam - macam kek...barulah boleh berjaya..

Lagi satu orang cakap...Mana ada orang makan kek coklat hari - hari?..Depa nampak scope yang kecik...Saya nampak scope yang lebih besar..Ye lah bukan orang yang sama makan hari-hari..Penduduk Malaysia kan 29 juta orang?..Takkan tak boleh dapat 100 ribu orang sehari?..Tengok tu, konfiden tak?..Statement berani mati tu...Nak buat 20 ribu sehari pun tak dapat lagi ni...tapi dah dok nampak yang 100 ribu...kikiki...

Semua orang pun asalnya tak konfiden...Tapi slowly tukar cara u all cakap dengan diri sendiri tu. Jangan selalu merendahkan diri sangat. Kita yang pilih apa yang kita nak. First sekali apa yang u all boleh buat ialah choose positive thoughts. Dalam apa keadaan pun, jadi orang yang positif. 

Kena selalu ingat ni, kalau u pilih untuk gagal, memang u akan gagal. Tapi kalau u pilih untuk berjaya, tak kisah walau ada rintangan macamana pun, no one in the world can stop u!..

Everyday kena buat positive affirmation pada diri u... Berdiri depan cermin, cakap yang best - best pada diri sendiri..Mula-mula memang kekok, ye lah nak puji diri katakan...Lama-lama apa yang u kata tentang diri u akan meresap dan betul-betul jadi!..

So, apa lagi....buat Mirror Talk kay...sambil senyum tau!.. Have fun guyssss :) 

♡ Jom jom kita beristighfar, berselawat dan bersyukur pada Allah Yang Maha Esa :) ♡ 

0 comments:

Post a Comment