Social Icons

facebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, October 30, 2013

Pelangi Selepas Hujan

MACAMANA BOLEH SURVIVE?

Semalam, kami ditanya oleh salah seorang kenalan, macamana akak dan abang survive masa mula-mula dulu? Masa zaman pakai kereta Proton Saga Model tahun 1996 tu? Hehe..siap sebut model tahun berapa tu..Kereta yang sangat banyak jasanya..mula-mula nak dapatkan kereta tu pun sebenarnya tak ada duit..sebelum dapat kereta tu, kami cuma ada kereta Naza Citra..Dengan Citra tu lah saya hantar kek..dengan Citra tu lah saya terpaksa hantar suami ke ofisnya dulu, baru boleh saya pakai Citra untuk urusan seharian..

Buat delivery kek dengan kereta Citra adalah satu pengalaman yang perit..mau tak nya, bisnes pun baru bertapak, cash flow belum bagus...sangat sakit pakai Citra masa tu sebab makan minyak betul..Masa tu nak bubuh minyak pun tak ada duit..duit kek tu lah buat rolling, kadang-kadang tak lepas jugak..TERPAKSA pinjam duit suami..Nasib baik suami sangat supportive dan memahami..mula-mula ok lah memahami kan..hehe, tapi lama-lama dia pun pelik jugak..kata bagus bisnes ni, tapi asyik dok pinjam duit dia..

Sebab terlalu banyak meminjam dari suami..dia rasa tak confident dengan bisnes ni. Dia suruh saya cari kerja..bila hari-hari disebut, saya pun terpaksalah cari kerja jugak..saja nak puaskan hati dia..Tapi, dapat beberapa interview, saya buat ala-ala kadar, langsung tak bersungguh-sungguh..saya dapat rasa, mesti tak dapat..hehe..memang saja je, strategi.....Jadi,suami terpaksa merelakan saya teruskan berbisnes..

Strategi ke 2. Kek banyak return pada mulanya...Dulu buat resepi yang bakar tu..Tak dapat nak meet customer's satisfaction..buat..buat buat.....return..return,return..buat lagi, return lagi..Tapi strategi nak bagi suami 'condifent', bagitau maid Kak Wati...cepat-cepat buang yang return tu, jangan bagi Abang Ady nampak..bila dia balik dari keja, dia tanya amacam bisnes? ohh..very good...heee...dia tak tahu pun sebenarnya dah buang 1 plastik sampah kek yang tak laku..kek yang return..

Semalam Nadrah tanya, akak tak nanges ke banyak return? Seriously to say...langsung tak nanges. susah hati memang ada, tapi tak nangis pun.Sebab dalam hati ni, sangatlah tingginya confident level yang bisnes ni boleh boom!..Dari dulu memang saya amalkan enjoy the journey, perasaan risau saya atau susah hati tu tak mengganggu langsung urusan-urusan lain...Just enjoy, dan jangan perasaan risau kita tu nanti berjangkit dan mengganggu emosi orang di sekeliling kita..Especially masa tu saya tak suka mengganggu emosi maid saya Kak Wati, sebab dia yang buat kek..takut nanti dia pun tak boleh nak fokus..

Disebabkan kereta Citra tu makan minyak..kami pun terpaksa beli kereta Proton Saga yang berjasa tu..beli cash harga 5 ribu..ingat ada sangat duit?..5 ribu tu pun pinjam duit abah di Penang.Itu kira last resort lah tu,janji dengan abah..kami bayar bulan-bulan..abah kata suka hati lah nak bayar berapa sebulan..huhu...terharu....2 tahun jugaklah baru habis hutang dengan abah..TQ abah!..

Masa tu Nadrah...akak ni nak beli t-shirt pun tak mampu..masa tu join fitness, diorang jual t-shirt untuk group kitorang ni, tapi akak sorang je yang tak order-order lagi..Dok mikir ni, nak beli..tak beli..20 ringgit tu...last last decide, tak payah beli lah...duit tu macam-macam boleh buat...Orang pakai kasut yang special untuk satu kelas di gym ni..akak je pakai sport shoe biasa je..harga masa tu seratus lebih kasut tu..mahainyaaa....tapi nasib baik ada Kak Rose..dia ada banyak kasut, orang kaya yang baik hati...dia sedekahkan kat akak..wink wink!!..Best giler dapat kasut yang mahal....TQ K.Rose!..

Setahun hingga masuk tahun kedua, kami tak dapat merasa apa-apa hasil dari bisnes kek ni..Akak ni, bukan setakat pinjam dengan abang, dengan maid pun pinjam..Seriously, punya la tak nak bagi abang tak confident, tukar strategi..Strategi ke 3..stop pinjaman dengan suami. Pinjamlah dengan maid...hehe..Kak Wati punyalah sporting..tapi bila dapat je payment terus bayar balik, tapi esok pinjam lagi..macam tu lah seterusnya..Sampai 11 tahun Kak Wati bersama kami....TQ Kak Wati yang banyak membantu..

Itulah antara yang kami lalui Nadrah n Din...bukan terus terus jadi macam sekarang..awal-awal kena ada kepahitan, sebab nak mengajar kita untuk jadi kuat..Kalau terus berjaya, kita susah nak appreciate pencapaian kita..Lalui saja proses-proses yang memeritkan..tapi kalau nak minimize kesusahan-kesusahan ini, kena lah cari ilmu..Itu yang kami lambat..selepas 4 tahun baru cari ilmu..Lepas ke kelas Dr.Azizan Osman, barulah kami semakin yakin...kami nampak jalan dan caranya..Kami dapat ilmu, belajar tentang sistem..belajar tentang prinsip-prinsip dan law yang perlu kita apply dalam kehidupan dan bisnes, baru tahu tentang The Power of Connection...Bila dah dapat semua tu, bisnes meningkat, meningkat sampai tak sempat nak merasa prosesnya..rasa macam cepat sangat berlaku..

Alhamdulillah, syukurr...Terima kasih Ya Allah kerana Allah memakbulkan doa kami untuk mendapat ilmu yang sebaik-baiknya,maka Allah melorongkan kami mendapat guru-guru yang hebat..Semoga Allah memberi segala yang terbaik,kesihatan,keberkatan,kekayaan,kejayaan untuk Dr Azizan Osman dan guru-guru kami yang lain seperti Dr.Azhar Sarip juga.Kami akan terus menggali ilmu dari guru-guru yang terbaik ini.

0 comments:

Post a Comment